Per Schlingmann, en av arkitekterna bakom Nya Moderaterna som tog makten 2006 tillsammans med resten av allianspartierna, beskriver valet 2022 som ”väldigt speciellt”. Det som sticker ut är att konkreta vallöften presenterades väldigt nära inpå valdagen.
– Tidigare presenterade partierna valmanifest ganska tidigt i valrörelsen. Skulle man som väljare vilja känna sig fullt informerad i det här valet skulle man nästan behöva ha ett Excel-ark som man fyllde på varje dag, säger Schlingmann.
Några vallöften, från de partier som i dag utgör regeringsunderlaget, fick stora rubriker. Bland annat elstöd före den 1 november, en chocksänkning av priset på bensin och diesel samt slopat amorteringskrav. Inga har hittills infriats.
Är popcornmaskinen en bra strategi?
– Nej det tycker jag inte och jag tror att det är någonting som flera partier – men också medierna – efteråt kommer att omvärdera och utvärdera. I slutfasen av valrörelsen var det ju helt obegripligt för väljarna att kunna jämföra olika förslag som exempelvis elprisstödet därför att de är väldigt tekniska till sin karaktär, säger Schlingmann och tilllägger:
– Jag tror att det är mycket bättre att presentera så samlade agendor som möjligt där man tittar på politikens alla delar.