God jul, från 3,99 kronor, handla nu – det är budskapet som möter kunderna. Smartklocka, 89 kronor, läsglasögon, 56, promenadskor, 99. Mycket hos Temu kostar under 100-lappen och appen har sedan lanseringen i Sverige i år blivit en av de mest populära.
Just de pressade priserna marknadsförs som en fördel, liksom påstådda jätterabatter, fri frakt och fria returer.
Kritiker lyfter i stället fram aggressiv marknadsföring, opålitliga recensioner, leveranser kantade av problem, svårigheter att få kontakt med kundtjänst och undermåliga produkter som det inte är hållbart att skicka över hela världen.
Samtidigt väcker de låga priserna frågor om affärsmodellen.
– Det är extremt billigt. Förmodligen handlar det om låg kvalitet på produkterna och arbetskraft som får löner långt under levnadsstandard, säger Maria Wiezell, konsumentvägledare på organisationen Sveriges konsumenter.
”Triggar oss att vara snabba”
Maria Wiezell kallar marknadsföringen aggressiv – och anser att besökare i appen stressas att fatta beslut med lotterier och nedräkningar.
– Hjulen snurrar som på ett kasino, det triggar oss att vara snabba för att inte missa erbjudanden.
Många kunder vittnar i recensioner om varor med så pass låg kvalitet att de måste slängas. I så fall negativt både för plånbok och klimat.
– Det är svårt att bortse från ett eget ansvar, även om näringslivet och politiken måste gå i bräschen för mer klimatvänlig konsumtion.
Bara början i Sverige
En talesperson för Temu i Sverige skriver i ett långt mejl till SVT Nyheter att bolaget bara är i startfasen i Sverige.
Om affärsmodellen med extremt låga priser skriver talespersonen att stora volymer gör att leveranskostnaden för varje enskild vara blir låg och att de, genom att ta bort alla mellanhänder minskar koldioxidutsläppen och gör det möjligt för kunder att handla till “fabrikspriser”.
temus svar om villkoren för anställda
SVT Nyheter har frågat Temu om villkoren för anställda på fabrikerna i Kina och vilken möjlighet företaget har att kontrollera dem. Här är svaret från Temus talesperson i Sverige:
”Alla butiker som säljer produkter på Temu måste underteckna ett avtal som innehåller ett löfte att följa lagar och regler på de olika marknaderna. Uppförandekoden kräver att alla som gör affärer med Temu strikt måste följa alla regler och efterlevnadskrav. Användning av tvångs-, straff- eller barnarbete är strängt förbjudet. Anställning hos alla våra handlare och leverantörer måste vara strikt frivillig. De ska också respektera föreningsfriheten och arbetarnas rättigheter att förhandla kollektivt. Temus handlare, leverantörer och andra tredje parter måste betala sina anställda och entreprenörer i tid och måste följa alla tillämpliga lokala löne- och arbetstidslagar”.
”Vi förbehåller oss uttryckligen rätten att avsluta alla affärsrelationer om en tredje part bryter mot denna uppförandekod eller lagen”.
Handel från Kina för nästan en halv miljard
- Temu är en digital marknadsplats som ägs av det kinesiska e-handelsföretaget Pinduoduo. De använder sig av affärsmodellen dropshipping, vilket innebär att de saknar eget lager. I stället skickas varorna till kunderna direkt från företagets tillverkare, framförallt i Kina.
- I Sverige levererar flera olika logistikföretag Temus paket, bland annat Postnord, DHL, DB Schenker och Earlybrid. Inget av företagen har velat berätta för SVT Nyheter hur många paktet från Kina man hanterar.
- De flesta försändelserna kopplade till näthandel som kommer till Sverige från Kina är värda under 150 euro. Enligt Tullverket har den typen av försändelser ökat något 2023 jämfört med i fjol.
- Hittills i år har det kommit cirka 1,3 miljoner varor till Sverige i sådana försändelser, värda totalt nästan en halv miljard kronor. Antalet varor var dock betydligt fler för några år sedan, under pandemin, då affärsmodellen dropshipping enligt Konsumentverket började slå igenom i Sverige.