Spridningen av felaktig information har lett till att Youtube nu gör en satsning för att stoppa spridningen av den, genom att faktagranska och markera videor på plattformen.
Även techjättar som Google och Facebook arbetar aktivt med att stoppa spridningen av felaktig information, men influencers kan ändå påverka många unga, menar Helle Schunnesson, kulturjournalist.
– Väldigt många unga människor får sina nyheter och uppdateringar från de här personerna, säger Helle Schunnesson i SVT Morgonstudion.
Bunkra matvaror
En av dem som fått kritik är influencern Margaux Dietz, som i en video på sin Youtubekanal uppmanade sina följare till att bunkra matvaror i ett tidigt skede av pandemin.
– Jag tror dock att hon jobbade med en dramaturgisk kurva i den videon. Mot slutet av den har hon tagit in ny information och säger att hon kanske hetsat upp sig i onödan. Men frågan är om skadan redan var skedd då, säger Helle Schunnesson.
Margaux Dietz själv tycker inte att hon spred panik till sina följare.
– Om man tittar på den här videon säger jag klart och tydligt att jag fick det här sms:et, som jag inte riktigt vet vad det betyder. I slutet intervjuar jag Folkhälsomyndigheten och får rätt information. Då säger jag till alla att i början av den här videon gjorde jag precis som man inte ska, drabbas av panik. Självklart är det dumt, man ska gå på rätt fakta. Det är det som är hela poängen, säger hon till SVT Nyheter.
”Lämna över till experter”
Hon anser också att hon som influencer inte bör ta rollen som kunskapsspridare under pandemin.
– I det här läget tycker jag att vi ska lämna över det till de som är experter. I andra samhällsfrågor vill jag gärna utbilda och vara med, men när det kommer till det här vill jag absolut inte lägga mig i.
Tycker du att du lyckas med det i den här videon?
– Om man tittar på hela videon så är det det jag kommer fram till, absolut.