Välkommen in i julskinke-fabriken. Foto: Christoffer Hjalmarsson/SVT

Julskinkan säljer allt sämre

Uppdaterad
Publicerad

Julskinkan är fortfarande svenskarnas favoriträtt på julbordet. Men den blir mindre och mindre populär. Försäljningen har minskat flera år i rad och trenden spås fortsätta även i år.

Svenskarna köper fortfarande mycket julskinka. Men från 2015, då nästan 6000 ton såldes, sjönk försäljningen till totalt 5415 ton förra året, enligt försäljningsstatistik från Nielsen.

Köper in mindre

SVT har ringt runt till de största återförsäljarna och de flesta säger att de köper in ungefär lika mycket julskinka som i fjol. Bergendahls, som bland annat äger Citygross, har däremot beställt 30 procent mindre.

– Vi kommer som vi har sett att satsa mer på vegetariskt och julskinka av kalkon, vilket är något vi ser att fler och fler efterfrågar, säger Kristian Andersson som är affärsområdeschef på Bergendahls.

Tonvis fick slängas

Förra året fick flera ton skänkas bort eller slängas. De flesta julskinkor är redan färdigproducerade och sista veckan inför jul avgörs det om årets prognos förutspår svenskarnas julbord bättre än i fjol.

Alla märker däremot inte av den minskade efterfrågan.

– Man köper mindre och mindre kött överhuvudtaget, men svenskt kött har samtidigt ökat. Eftersom vi har en tydlig svensk profil gör det att vi faktiskt producerar fler julskinkor i år, säger Daniel Björnsson som är vd på Charkprodukter.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.