Marcus Simonsson från Mölndal är en av många som är arga på Postnord. Hans mamma väntar på besked om hon har bröstcancer eller inte.
– Hon fick brevet om att hon skulle till kirurgmottagning först samma dag som hon skulle dit, och då var det för sent. Man tycker ju att sådan brev borde ha lite prioritet, berättar han.
Hans mor hade tur och har fått en ny tid tack vare en avbokning, men Marcus har tappat hoppet för Postnord.
– Det är för jävligt att man inte kan lita på posten.
Vad skulle du vilja säga till Postnord?
– Avgå. De sköter inte sina uppgifter särskilt snyggt. Nu menar jag inte att alla brevbärare ska bort, det är inte deras fel. Men cheferna borde bytas ut.
Och Marcus Simonsson är långt ifrån ensam. De senaste dagarna har många kunder klagat på Postnord på företagets hemsida.
En kund klagar på att Postnord lyckats ”kvadda en stekpanna” som ska tålas att köras över av en bil. En annan kund beskriver hur företaget slarvat bort många biobiljetter som skickats. En tredje skriver att hon väntar på cirka 20 paket och att inte ett enda har kommit.
”Ni tycks aldrig kunna göra något rätt och när det blir fel rycker ni på axlarna och skyller ifrån sig.”, skriver en person.
”Min pappa, som arbetade på Posten i alla år, vänder sig i sin grav.”, skriver en annan.
Flera personer kommenterar de långa telefonköerna:
”Du har 190 samtal före dig”, skriver en kund.
Hyllning i missnöjeshavet
Postnord får endast 1,2 stjärnor av fem möjliga i snittbetyg av sina kunder på sin Facebooksida. Men mitt i missnöjeshavet finns det också hyllningar:
”Kan inte minnas en enda försening. Inte en krossad förpackning. Samma med vanlig post. Inte konstigt att jag fortsätter att välja Postnord framför alla andra. Och Postnords app där man kan följa paketen: Wow, säger jag bara. Vill önska er alla på Postnord en riktigt God Jul och god fortsättning.”