• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Foto: TT

Postnord om julpaketen: Ser väldigt bra ut

Uppdaterad
Publicerad

Postnord har fått hård kritik för försvunna, försenade och skadade försändelser. Nästan 18.000 inrikespaket har reklamerats hittills i år. Men trots det säger terminalchef Peter Hesslin att läget nu ser väldigt bra ut.

– Jag känner gott mod inför julen.

På företagets Facebooksida finns många arga inlägg från missnöjda kunder vars paket och brev inte kommit fram eller blivit försenade.

– Det är aldrig okej med försvunna paket. Det är tråkigt och beklagligt. Men av de paket som reklameras är det 80 procent som kommer tillrätta, säger Peter Hesslin.

Peter Hesslin, terminalchef på Postnord. Foto: Postnord

Vid Black Friday för en knapp månad sedan kom en betydligt större mängd försändelser än vad Postnord hade räknat med. På vissa utlämningsställen blev det kaos när paketen hopade sig.

”Allt ska vara på plats till jul”

Inför julen skickas också mängder av paket och julkort – men nu råder inget kaos, enligt Peter Hesslin.

– Nej, nu ser det väldigt bra ut. Jag sitter i fyra produktionsmöten om dagen och jag tycker vi har extremt bra koll. Godset är där det ska vara och jag känner trygghet i att allt kommer att vara på plats till jul. Det gäller även julkorten, säger han.

Vad har du att säga till alla som klagar på er?

– Jag har självklart förståelse för att man kan vara ilsken och besviken om man inte fått sitt paket, jag känner med varje person som inte har fått det – men många av dem kommer att få sina försändelser även om de blivit försenade.

Många orsaker bakom förseningar

Det finns många orsaker till förseningar, allt från adressetiketter som lossnat till sorteringsmaskiner som går sönder.

– En del ligger utanför vår kontroll, som väderförhållanden, trafikolyckor, sjukdomar. I en verksamhet av den här storleken finns alltid något att göra för att säkra kvalitén, säger Peter Hesslin.

Vad gör ni för att bli bättre?

– Vi gör saker varje dag. Vi bygger nya terminaler, utvecklar nätverk och processer, skaffar smartare läsare. Att säkra kvalitén är på allas agenda.

Vad känner ni själva inför all kritik ni fått?

– Det är olika hur individer påverkas. Det är klart att det kan vara tungt för en brevbärare eller chaufför som gör sitt yttersta i snöslasket varje dag.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Poststrulet

Mer i ämnet