Följ med när SVT Nyheter spårar ägaren till den mest anmälda klädsajten – från Stockholm till en hästfarm i USA.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Följ med när SVT Nyheter spårar ägaren till den mest anmälda klädsajten – från Stockholm till en hästfarm i USA. Foto: Instagram/SVT

Klädsajten som anmälts flest gånger – så gömmer sig dropshipping-företaget

Publicerad

Dålig kvalitet på kläderna, svårt att returnera varor och få tag på kundtjänst. Merley Stockholm är den klädbutik på nätet som kunder anmält flest gånger till Konsumentverket i år. Men vem som äger varumärket är svårt att ta reda på. Följ med när SVT Nyheter spårar ägaren från Stockholm till en hästfarm i USA.

Två av de tre dropshipping-sajterna som anmälts flest gånger till Konsumentverket hittills i år, och som fortfarande är aktiva, har startats av svenska killar i 20-årsåldern. Det visar SVT:s granskning.

Det handlar om hemsidor som håller på med dropshipping och där företagsadressen och ägaren ofta byts ut, vilket gör det svårt att komma i kontakt med de ansvariga.

– Konsumenter upplever stora problem med vissa dropshipping-bolag. Där det är mer förekommande att webbsidor stängs ner och startar upp igen eller byter ägare. Webbsidans utseende justeras mer frekvent än på andra marknader, säger Johan Ohlsson, enhetschef på Konsumentverket.

Dropshipping innebär att en webbutik varken har egen tillverkning eller lagerhållning. Istället skickas varorna direkt till kunden från leverantörer utanför Europa – ofta från Kina.

Anmälts 130 gånger

Den mest anmälda sajten Merley Stockholm har anmälts 130 gånger till Konsumentverket i år – för sena leveranser, uteblivna varor och varor som inte motsvarar beskrivningen.

Konsumentverket kritiserade Merley för vilseledande marknadsföring i våras, i samband med att myndigheten granskade flera dropshipping-sajter.

– I det här fallet gällde det information på webbplats om varifrån varor skickades, reklamation och kontaktuppgifter. Marknadsför man en produkt så behöver man leverera en motsvarande produkt, annars är det stor risk att man vilseleder konsumenten, säger Johan Olsson.

Kan bryta mot lagen

Bryter man mot svensk konsumentlag om man vilseleder kunder i sin marknadsföring?

– Man får titta på varje enskilt fall, men generellt är det risk för att man bryter mot marknadsföringslagen. Absolut.

Konsumentverket har granskat sajten vid två tillfällen, men lagt ned båda ärendena efter att ägarna sagt att de ska vidta åtgärder.

Gjorde ni tillräckligt mot den här sajten som ju fortsätter att anmälas?

– Vi följer bolaget och fortsätter bristerna så överväger vi vilka åtgärder vi behöver vidta för att de helt ska upphöra – om den frivilliga rättelsedelen inte funkar. Beroende på bristerna kan vi stämma bolag i domstol eller genom föreläggande förbjuda bolaget att marknadsföra på ett visst sätt.

Se när SVT:s reportrar försöker få tag på ägaren bakom Merley Stockholm.

DROPSHIPPING

Dropshipping innebär att en webbutik varken har egen tillverkning eller lagerhållning. Webbutiken beställer varor direkt från leverantören – som ofta finns utanför Europa – som i sin tur skickar varan direkt till kunden.

Affärsmodellen har vuxit i popularitet de senaste åren. Särskilt på Youtube finns flera kurser om hur man startar dropshipping-företag för att tjäna snabba pengar.

Dropshipping är inte olagligt men används av många oseriösa aktörer.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.