– Vår uppfattning är att man har rätt att få sina pengar tillbaka mot uppvisande av en giltig biljett, säger Matilda Norrman, jurist på Konsumentverket till SVT:s konsumentredaktion Plus, som granskar handeln med andrahandsbiljetter.
– Men rättsläget är oklart på det här området så det finns inga garantier.
I första hand ska man, enligt Konsumentverket, vända sig till den man köpt biljetterna av.
Giltig biljett bör ge pengarna tillbaka
– Får man inte rätt där så bör man enligt vår uppfattning kunna vända sig till arrangören och mot uppvisande av giltig biljett kunna få sina pengar tillbaka, säger Matilda Norrman.
När den konsert som Lee Kekkonen skulle gå på ställdes in så nekades hon ersättning för de andrahandsbiljetter som hon köpt från biljettförmedlingssajten Viagogo. Detta eftersom företaget hävdade att konserten inte ställts in, utan bara flyttats fram.
”Ändrad tid är ett avtalsbrott”
Men enligt Konsumentverket är det inget giltigt argument.
– Vår uppfattning är att det rör sig om ett avtalsbrott så fort man byter tid på konserten, oavsett vilket datum den flyttas till, säger Matilda Norrman.
Hon betonar dock att eftersom det inte finns någon specifik lagstiftning på det här området så är det i slutändan upp till Allmänna reklamationsnämnden eller domstol att avgöra vad som gäller ifall företaget och konsumenten inte kan komma överens.