SVT Nyheter granskade Aliaz Corporation, ett företag som säljer bantnings- och potensmedel. Det har anmälts 94 gånger till Konsumentverket, är ökända för ”abonnemangsbluffar” och kör aggressiva marknadsföringskampanjer i sociala medier.
Efter granskningen hör Mohamed av sig.
Han har beställt företagets produkt ”Horsepower XXXL”, och kämpar för att ta sig loss ur den prenumerationshärva han hamnat mitt i. Han vill berätta hur det går till. ”Om jag bara kan hjälpa någon, varna andra – för det finns alltid någon som är nyfiken när det gäller den här typen av produkter”, säger han själv.
Mohamed såg annonsen för Horsepower för första gången på en porrsajt. Efter det började han se annonsen även i andra sammanhang, på andra sajter på nätet. Han blev nyfiken.
– Man kan säga att jag hade lite dåligt självförtroende, och ville testa något som skulle kunna hjälpa mig. Det finns ett stort grupptryck bland killar att man ska ha en stor penis, tyvärr, säger Mohamed till SVT Nyheter.
Misstänkte du att det kunde röra sig om en bluff första gången du såg annonsen?
– Om jag får vara ärlig: 50-50. Jag visste inte om det var en bluff eller inte. Jag tänkte: ”jag köper ett paket och testar”.
”Du har beställt en prenumeration.”
En vecka senare får Mohamed ett paket innehållande de kapslar han beställt. Men det tar inte slut där. Fyra dagar senare mejlar företaget att de skickat nästa order.
– Jag tänkte: ”Vadå, jag har inte beställt något.” Och sen fick jag ett paket till. Till slut svarade de mig: ”Du har beställt en prenumeration.” Det står ingenstans, bara längst ner i villkoren – det är ju ingen som läser det.
Och innan Mohamed lyckas få kontakt med Aliaz hinner de skicka iväg ett tredje paket.
Ett paket – över 2 000 kronor
På lite mer än en vecka har Mohamed fått tre paket fulla med hundratals kapslar. Varje paket med Horsepower kostar över 2 000 kronor.
– Jag försökte returnera, jag fick betala själv för att skicka tillbaka paketen till en adress i Estland. Men de menar att de inte fått någon retur. Jag får samma svar varje gång, det är som att de kopierar sitt svar.
Även efter en månad vidhåller företaget att de inte fått Mohameds retur.
De går dock med på att avbryta prenumerationen.
Ett inkassobolag tar över
Av företaget hade Mohamed fått fakturor för alla paketen med Horsepower.
– Jag vågade inte betala den faktura jag fått. Jag tänkte att om jag betalar så kommer jag aldrig få tillbaka mina pengar. Så då gick fakturorna till inkasso. Ett inkassobolag hade köpt Aliaz:s faktura. Det förstår jag inte. Hur kan ett svenskt inkassobolag köpa ett blufföretags faktura?
Har du testat produkten?
– Jag testade kapslar ur det första paketet.
Upplevde du någon skillnad?
– Nej nej, gud nej. Jag slutade ta dem efter några kapslar. Jag kände att jag blivit lurad.
”Man säger inte det här till någon”
Mohamed accepterar att han ska betala för det första paketet då han provat några kapslar, men han vill inte betala för något paket som han fått skickat till sig efter det. Han känner att det är knepigt att hitta någon han kan vända sig till.
Är det känsligt att berätta om det här för någon?
– Man säger inte det här till någon.
”Vill verkligen varna andra”
I flera månader fortsatte Aliaz Corporation vidhålla att de inte fått någon retur.
Sedan ändrar de sig och meddelar att Mohamed inte har rätt att returnera några varor på grund av köpevillkoren.
Mohamed menar att han efter det lyckas övertyga inkassobolaget att släppa sin fodran.
Hur känner du inför situationen så här några månader senare?
– Jag känner mig besviken, det är så mycket bluff på nätet. Jag vill verkligen varna andra att inte gå på det här.
SVT Nyheter har sökt Aliaz Corporation för en kommentar. De meddelar per post att de vill ta del av all data som laboratoriet har tagit fram i fysisk form innan de ger något svar.
Mohamed heter egentligen något annat.