• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Ny sorts bensin införs: ”Här och nu gör det mer för klimatet än alla elbilar”

Uppdaterad
Publicerad

Från första augusti kommer den vanligaste bensinen heta E 10 och innehålla upp till 10 procent etanol.

Detta betyder minskade koldioxidutsläpp motsvarande 150 000 personbilar.

Då blir etanol i vanlig bensin en viktigare faktor för klimatanpassningen än alla elbilar tillsammans.

Biltransporternas utsläpp skall minska med 70 procent till 2030. Därför har regeringen infört en så kallad reduktionsplikt – en lag som tvingar drivmedelsföretagen att successivt blanda in mer och mer förnybara biodrivmedel i bensin och diesel.

I dag finns nära tre miljoner bilar i Sverige som körs på bensin, inklusive en del hybrider. Trots att det säljs elbilar som aldrig förr är det fortfarande bara 4-5 procent eller 200 000 av alla bilar som är elbilar eller laddhybrider. Varje elbil gör stora klimatvinster, men mängden elbilar är fortfarande så liten att inblandningen av etanol i bensin har större inverkan på klimatet.

Klimat

– Här och nu gör det större klimatnytta att vi använder E10 än alla elbilar tillsammans, säger Johan Andersson vd på Branschorganisationen Drivkraft Sverige.

USA och Brasilien föregångare

Sverige är sent med att öka inblandningen av etanol. Redan har 14 andra EU länder ökat till 10 procent, och i USA och Brasilien får man ofta 20 procent etanol, eller mer, i tanken om man köpt vanlig bensin.

Samtidigt kommer inblandningen av biodiesel vid dieselpumpen öka från 21 till 26 procent. Här ska andelen öka snabbare och ge ännu större klimatvinster. Redan i dag har 1,5 miljarder liter diesel ersatts av biodiesel, FAME och framför allt HVO. Med ökade krav blir det 2,5 miljarder liter redan 2024; och till 2030 måste två tredjedelar av all diesel som används i trafiken vara klimatanpassad biodiesel. Och även då ger biodrivmedlen mer klimatnytta än elbilarna, enligt Energimyndigheten, då deras prognos säger att 65 procent av de bilar som rullar 2030 kommer ha förbränningsmotor.

– Fram till 2030 kommer det vara biodrivmedlen som ger de största delen av minskningarna av CO2 utsläppen. Sen från 2030 till 2045 så kommer elen och elektrobränslena ge den fortsatta minskningen mot noll, säger Johan Andersson på Drivkraft Sverige.

E 10 bensin funkar inte i alla modeller

Är då alla biodrivmedel bra för miljön? Historiskt finns farhågor om ful-etanol och biodrivmedel som kommer från skövlade regnskogar och palmolja. Men enligt branschen och Energimyndigheten är i dag EU:s krav en bra garanti för att biodrivmedlen har bra miljöeffekter.

– EU:s krav handlar både om rejält sänkta koldioxidutsläpp och att råvara framställts på ett sätt som är hållbart för miljön, säger Sara Sundberg enhetschef på Energimyndigheten till SVT.

Det finns också farhågor om att alla motorer inte skall klara 10 procent etanol, men enligt biltillverkarna finns bara ett fåtal modeller där man inte säkert kan använda E10 bensin. Ofta handlar det om bilar från före 2000 och de flesta bensinmackar kommer samtidigt fortsätta sälja bensin med lägre etanolhalt.

– Vi kommer ha en 98 oktanig bensin med max 5 procent etanol på i stort sett alla våra mackar, säger Maria Philipsson på Circle K.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Klimat

Mer i ämnet