• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Myndigheterna vill förbjuda skrubbervatten

Uppdaterad
Publicerad

Fartygen runt Sverige släpper ut stora volymer förorenat tvättvatten. Det vill både Transportstyrelsen och Havs- och vattenmyndigheten nu förbjuda.

– Ur ett sjöfartsperspektiv är det kanske den enskilt viktigaste frågan att hantera just nu, säger Ida-Maja Hassellöv, Chalmers tekniska högskola.

När sjöfarten skärpte utsläppsreglerna för avgaser installerade många fartyg så kallade skrubbrar. En skrubber renar avgaserna med hjälp av havsvatten, men kvar blir ett förorenat vatten som ofta släpps ut direkt i havet, vilket SVT har rapporterat om.

– Skrubbrarnas belastning på havsmiljön är oproportionerligt stor i relation till hur sjöfartens totala belastning ser ut, säger Ida-Maja Hassellöv, biträdande professor i maritim miljövetenskap vid Chalmers tekniska högskola.

SVT Nyheter granskar

För att förbättra havsmiljön vill både Transportstyrelsen och Havs- och vattenmyndigheten se ett totalförbud mot skrubbrar på svenskt inre vatten.

– De kustnära områdena är de mest känsliga, så vi valde att börja där. Men på sikt vill Transportstyrelsen se ett totalförbud i hela Östersjön, säger Karin Fransson på Transportstyrelsen.

”Förbjud inte tekniken”

På rederiföreningen Svensk sjöfart menar man att det är teknikfientlighet att vilja förbjuda skrubbertekniken, i stället vill de se ett beslut om gränsvärden.

– Hur man uppfyller målet kan man väl lämna till marknaden. Om det sedan i princip betyder att de här skrubbrarna försvinner från marknaden, ja då må det vara så. Men förbjud inte tekniken, det tror vi är olyckligt, säger Fredrik Larsson, hållbarhetsansvarig på Svensk sjöfart.

Men Ida-Maja Hassellöv menar att det är alldeles för svårt att hitta gränsvärden som kan garantera att utsläppen är så låga att de inte påverkar livet i havet.

– Sedan är det också svårt att kontrollera efterlevnaden med gränsvärden, säger hon.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

SVT Nyheter granskar

Mer i ämnet