När sjöfarten skärpte utsläppsreglerna för avgaser installerade många fartyg så kallade skrubbrar. En skrubber renar avgaserna med hjälp av havsvatten, men kvar blir ett förorenat vatten som ofta släpps ut direkt i havet, vilket SVT har rapporterat om.
– Skrubbrarnas belastning på havsmiljön är oproportionerligt stor i relation till hur sjöfartens totala belastning ser ut, säger Ida-Maja Hassellöv, biträdande professor i maritim miljövetenskap vid Chalmers tekniska högskola.
För att förbättra havsmiljön vill både Transportstyrelsen och Havs- och vattenmyndigheten se ett totalförbud mot skrubbrar på svenskt inre vatten.
– De kustnära områdena är de mest känsliga, så vi valde att börja där. Men på sikt vill Transportstyrelsen se ett totalförbud i hela Östersjön, säger Karin Fransson på Transportstyrelsen.
”Förbjud inte tekniken”
På rederiföreningen Svensk sjöfart menar man att det är teknikfientlighet att vilja förbjuda skrubbertekniken, i stället vill de se ett beslut om gränsvärden.
– Hur man uppfyller målet kan man väl lämna till marknaden. Om det sedan i princip betyder att de här skrubbrarna försvinner från marknaden, ja då må det vara så. Men förbjud inte tekniken, det tror vi är olyckligt, säger Fredrik Larsson, hållbarhetsansvarig på Svensk sjöfart.
Men Ida-Maja Hassellöv menar att det är alldeles för svårt att hitta gränsvärden som kan garantera att utsläppen är så låga att de inte påverkar livet i havet.
– Sedan är det också svårt att kontrollera efterlevnaden med gränsvärden, säger hon.