Oljenationen som satsar på elbilar

Uppdaterad
Publicerad

På Norgers vägar rullar nästan 20 gånger fler elbilar än i Sverige. Orsaken är kraftiga subventioner och lättnader för landets elbilister.

Fri tillgång till buss- och taxifilen. Inga tullavgifter. Gratis parkering. Listan på fördelarna som Norges elbilister åtnjuter är lång.

-Det har varit en medveten satsning från norska myndigheter på elbilen, säger Snorre Sletvold ordförande i Norsk Elbilsförening.

Momsbefriat

Förutom de ovannämnda fördelarna subventioneras även elbilsförsäljningen i Norge genom slopade importavgifter som annars är ganska höga på bilar i Norge. Man betalar inte heller någon moms.

I Sverige finns 500 elbilar. I Norge finns nästan 20 gånger så många och det trots att finns betydligt färre bilar totalt sett i Norge jämfört med Sverige. I år passerar Norge 8.000 bilar. Det gör oljelandet Norge till världens elbiltätaste land.

-Vi skojar om detta med oljeintänkterna i Norge. Från politiskt håll finns nog en önskan om att gottgöra för de skador vi ställer till med och göra en insats för miljön, säger Snorre Sletvold.

Dåliga batterier

Den stora invändningen mot elbilen har varit att batterierna är för dåliga. Det tar åtta till nio timmar att ladda ett batteri fullt. Och inte ens med fulladdat batteri klarar man till exempel en resa på två och en halv timme.

Anette Forsen Bache är en av dem som satsat på elbil. När hon flyttade till Asker två mil utanför Oslo bytte hon till elbil, både för att det var miljövänligt och för att kunna köra i bussfilen berättar hon.

Men man säger ju i Norge att detta med elbilar är för de rika, de som vill åt gräddfilen, bussfilen, på morgonen?

-Det håller jag inte alls med om. För det är ju ingen moms eller avgifter så de är mycket billigare än de andra bilarna. DU behöver inte vara rik för att köpa elbil. Du kan få en elbil för 300.000 kronor, konstaterar Anette Forsen Bache.  

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.