Till Servicekontoret i Sundbyberg kommer människor som bor i några av de värst coronadrabbade områdena i Sverige. Under den senaste veckan har servicehandläggarna tagit emot flera personer med misstänkt coronasmitta.
– Vi har fått in personer som har sagt att de har corona och har visat upp läkarintyg. Det känns oroligt, säger Sofie Petterson som är servicehandläggare.
Statens 113 servicekontor runt om i landet finns till för att folk ska få hjälp med ärenden till Pensionsmyndigheten, Försäkringskassan, Skatteverket, eller skaffa id-kort. Det är en rad olika myndigheter som samkörs här, och många av kunderna har inte bank-id eller tillräckligt god svenska för att klara sig digitalt. De måste alltså gå dit i fysisk person och visa upp sig och sina dokument.
Struntade i karantänsbeslut
Servicehandläggaren Yang Claesson berättar om hur hennes kollegor tog emot ett äldre par. Efter en stunds samtal berättade de att de även ville ha hjälp med sina sjukintyg. Där kunde handläggarna läsa att läkaren skrivit misstänkt coronasmitta.
– De stod här och hostade och uppvisade alla symptom på corona. Vi bad dem att lämna lokalen. Läkaren hade skrivit att de skulle sitta i karantän i två veckor men de struntade i det, säger Yang Claesson.
Andra i personalen som SVT har talat med berättar att kommunikationen med ledningen inte har fungerat. Detta trots att incidentrapporter har gjorts vid varje gång en person med misstänkt coronasmitta dykt upp. Flera i personalen har frågat efter skyddåtgärder som att sätta upp plexiglas eller att få tillhandahållet skyddsmasker och plasthandskar bekostat av arbetsgivaren.
Oro sedan kollega insjuknat
En ur personalen som vill vara anonym berättar om hur flera av hennes kollegor har stor ångest över att gå till jobbet. Särskilt efter att en handläggare på Migrationsverkets kontor blivit svårt sjuk i covid-19.
– Jag är rädd hela tiden. Man vet aldrig om man blir smittad och tar hem viruset till sin familj och barn, säger en anonym servicehandläggare till SVT.
Thomas Pålsson är generaldirektör för Statens servicecenter och är ansvarig för de runt 800 servicehandläggare som finns på kontoren. Han säger att han känner till incidentrapporterna om coronasmittade besökare.
– Jag har gjort åtgärder löpande efter de instruktioner vi får från Folkhälsomyndigheten, bland annat har vi vakter som ser till att högst 35 personer får vistas i lokalerna samtidigt och att man håller avstånden.
Generaldirektören: Medborgarna måste få hjälp
Thomas Pålsson säger att det har varit fritt fram för servicehandläggarna att bära egna plasthandskar eller skyddsmasker, men att myndigheten inte har sådana tillgängliga.
– Smittade personer ska ju inte vara i våra lokaler. Det är ett brott mot smittsskyddslagen, men vad kan vi göra?
– Vi har ett samhällsuppbärande uppdrag och ska hålla öppet så att medborgarna kan få hjälp i sin kontakt med myndigheterna, men om läget ändras så får vi överväga stänga kontoren, säger Thomas Pålsson.
Efter SVT:s intervju har nu Statens servicecenter meddelat att man undersöker möjligheten att köpa in skyddsmasker och handskar till sin personal.