Bort med alla trasiga och smutsiga möbler i skolkorridorerna och en elevcoach som fångar upp eleverna med sen ankomst som frågar varför de är sena och hur de mår. Det är två exempel som gjort stor skillnad på Praktiska gymnasiet i Växjö sedan Skolverket erbjudit skolan stöd i arbetet med att förebygga avhopp.
– Det viktigaste vi har lärt oss är att kartlägga skolan och göra insatser utifrån den problematik man har. Det kan ju vara allt från psykisk ohälsa bland elever, studiemässiga svårigheter eller en stökig skolmiljö, säger Marie-Charlotte Bäckström, rektor på Praktiska gymnasiet i Växjö.
”Vi räcker inte till”
Många gymnasieskolor har svårt att förebygga att elever hoppar av skolan. Skolverket har därför under två års tid varit ute i skolor för att stödja skolornas arbete med att förhindra avhopp från gymnasiet.
I dag släpper Skolverket rapporten som visar att projektet varit framgångsrikt, enligt rektorerna om deltagit. Marie-Charlotte Bäckström är nöjd med Skolverkets projekt och att skolan nu fått stöd och fler verktyg.
– Vi räcker inte till. Det är fullt upp med att se till att eleverna ska nå sina mål, och få sin utbildning, säger hon.
”Avhoppen sker inte plötsligt”
Två av de viktigaste åtgärderna för att förebygga avhopp är att det finns skolpersonal med ett särskilt uppdrag att bygga relationer med eleverna och att insatser sätts in tidigt. Enligt Hans-Eric Wikström, utbildningsråd på Skolverket, är det viktigt att skolorna jobbar systematiskt med koll och uppföljning för elever med hög frånvaro.
– Ett avhopp från gymnasieskolan sker inte plötsligt. Det finns hela tiden tecken som tyder på att här är det något som håller på att hända. Och då gäller det att man från skolans sida har koll på det, så att man kan sätta in insatser i tid, säger Hans-Eric Wikström.