Inte långt efter att nuvarande regering tillträtt meddelade de att den premie som tidigare funnits för den som köper elbilar skrotas. Något som från kritiker och oppositionen bland annat beskrevs som ”galenskap” och ”ett hårt slag i magen”.
Och nu presenterar alltså miljö- och klimatminister Romina Pourmokhtari (L) vad som kan beskrivas som den här regeringens variant på detta: En klimatpremie för ellastbilar och arbetsfordon.
Regeringen kommer också att satsa på laddinfrastuktur för elbilar, lätta och tunga elfordon och eldrivna abetsmaskiner.
– Klimatklivet är ett av regeringens viktigaste stöd för att snabba på utbyggande av laddinfrastuktur i Sverige, vilket skyndar på elektrifiering av transportsektorn runt om i hela landet, säger Romina Pourmokhtari.
Kritiken: Efterlyser järnvägssatsningar
En sak som Beatrice Rindevall, ordförande vid Naturskyddsföreningen, saknar från regeringens klimatsatsningar är järnvägssatsningar.
– Det är en viktig del att satsa på till exempel elektrifiering tyngre transporter, men man behöver också föra över dem till en elektrifierad järnväg, säger hon i SVT Nyheters direktsändning.
Miljöpartiets språkrör Per Bolund kallar regeringens klimatpaket för ”en pinsam snuttefilt av klimatpolitik”.
– Det här är en regering som kraftigt ökar utsläppen mitt i en akut klimatkris. Det man gör nu är egentligen att man plockar resterna av den klimatpolitik man inte lyckats krossa redan och låtsas vara stolt över den, säger MP:s Per Bolund.
MP: Kommer inte att förändra något
Satsningen på eldrivna lastbilar menar han är något som Miljöpartiet länge haft med i sina egna budgetar.
– Det är inget som är fel med det, men det kommer inte heller att förändra bilden. Vi hade en politik som var på väg att nå världens mest ambitiösa klimatmål, men nu ser vi en regering som inte klarar av att leverera någonting på miljöområdet. Det är otroligt sorgligt.
Fakta: Så vill regeringen minska utsläppen
Förstärkning av klimatklivet: 800 miljoner kronor.
Klimatpremie till lätta och tunga fordon samt arbetsmaskiner: 1 442 miljoner kronor.
Skrotningspremie för äldre bilar: 250 miljoner kronor. Exakt hur mycket man kommer att kunna få för att skrota en gammal bil står ännu inte klart.
Höjt stöd till återvätning av våtmarker: 155 miljoner kronor.
Siffrorna avser 2024. Detta är inte regeringens hela klimatbudget, utan bara delar ur den