• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

– SAS är en del av en tuff marknad med mycket lönekonkurrens och vi inser att de också måste fungera på marknadsmässiga villkor, säger Mikael Damberg. Foto: TT

Regeringen minskar inflytandet i SAS

Uppdaterad
Publicerad

Svenska staten kommer minska sitt inflytande i flygbolaget SAS. Bolaget kritiseras för att man allt oftare flyger med utländsk personal och dumpar löner. Men näringsminister Mikael Damberg säger till SVT att regeringen inte tänker använda det statliga ägandet för att stoppa en sådan utveckling.

– Vi är oroade över att det finns mycket lönekonkurrens och en del social dumpning inom flygbranschen, men vi tror inte vi kan stoppa det genom att öka vårt ägande i SAS, säger Mikael Damberg till SVT.

Idag annonserade SAS att man vill kunna göra en nyemission – alltså ta in mer pengar av ägarna. Svenska staten, som är största ägare med ca 17 procent av aktierna, sa samtidigt att man inte tänker teckna nya aktier. Därmed kommer staten minska sin andel och sitt inflytande i bolaget.

– SAS är en del av en tuff marknad med mycket lönekonkurrens och vi inser att de också måste fungera på marknadsmässiga villkor, säger Damberg.

”Nödvändigt hyra in utländsk personal”

SAS vd, Rickard Gustafson, menar att företaget tjänar 35 procent på personalkostnaden när man väljer utländsk personal, och att det därför är nödvändigt att hyra in utländsk personal på vissa linjer, för att klara konkurrensen.

– Vi kan inte tro att vi kan ha egna villkor och leverera ett pris som kunderna inte vill betala, säger Rickard Gustafson SAS 

I våras meddelade SAS att man ska skapa ett dotterbolag på Irland, som skall driva bolagets rutter från London och Spanien, med spansk och brittisk personal. Sen tidigare trafikeras flera av SAS inrikeslinjer ibland av inhyrda utländska flygplan, med utländsk personal och utländska arbetsvillkor, men där flygplanen målas i SAS färger. Rickard Gustafson framhåller att detta är en liten del av bolagets verksamhet.

Risk för skatteflykt

Facket har varit kritisk mot utvecklingen, och talat om lönedumpning och risk för skatteflykt och menar att staten som ägare borde säga ifrån. Men näringsministern säger att regeringen varken har haft synpunkter på dotterbolaget på Irland där bolagsskatten är låg, eller på att man tar in utländsk personal. 

Regeringen jobbar i stället hårt i EU för att skapa regler som stoppar lönedumpningen på flygmarknaden, men som ägare tycker näringsministern inte att dom skall lägga sig i.

– Jag har inte haft anledning att gå in i bolaget i dessa frågor från ägarposition. Vi är långsiktiga ägare av SAS och menar att SAS också måste överleva som bolag, säger Mikael Damberg.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.