Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Svenskläraren Anna Persson listar tre fällor att undvika för att få barn att läsa mer. Foto: Helena Igwe/SVT

Skola prisas för läsfrämjande insatser: ”Unga är rädda för att ha tråkigt”

Uppdaterad
Publicerad

Läsning varje fredagsmorgon. Var femte vecka ägnas helt åt svenska. Ett bemannat skolbibliotek.

Det är framgångsfaktorerna Ekens skola i Stockholm ser för att få eleverna att läsa mer. Nu tilldelas skolan ”Stora läspriset”.

Även om det nyligen kom signaler från Statens medieråd att läsfrämjande åtgärder nu tycks ge effekt, så har tidigare undersökningar visat på sjunkande läsförmåga hos skolbarn, särskilt i socioekonomiskt utsatta områden. Skolministern och kulturcheferna på de största dagstidningarna har kallat det ” en läskris för unga”.

Läspriset på 150 000 kronor till Ekens skola delas ut av Lärarstiftelsen och Sällskapet för folkundervisningens befrämjande.

– Vi sitter alla tillsammans och läser samma bok. Vi kan pausa och prata om det vi läst, berättar Anna Persson, svensklärare på Ekens skola.

Hör Anna Persson berätta om utmaningarna att få barnen att läsa mer. 

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.