Smartbox erbjuder bland annat hotellupplevelser. Foto: SVT/TT

Smartbox: ”95 procent av våra kunder är nöjda”

Uppdaterad
Publicerad

Företaget Smartbox, som säljer presentkort på upplevelser, kritiseras av sina kunder för falsk marknadsföring då upplevelserna visar sig vara svåra att boka. Men företaget menar att kritiken är felaktig.

– 95 procent av våra europeiska kunder är nöjda visar våra egna undersökningar, skriver företagets kommunikationschef Gorana Garevski i en skriftlig kommentar till Plusredaktionen.

Smartbox säljer presentkort i 95 olika varianter online och via varuhus över hela Sverige. Boxarna med presentkort kostar mellan 199 och 4995 kronor och kan innehålla upplevelser som varierar från en gratis fika till att få provflyga ett litet flygplan.

Paret Rovapalo kontaktade SVT:s konsumentredaktion Plus då de ansåg att hotellnätterna i den presentbox de fått i princip var omöjliga att boka. På flera omdömessajter på nätet vittnar också andra missnöjda kunder om problemet.

”Antalet tillgängliga hotell varierar”

Men Smartbox tillbakavisar kritiken. I ett skriftlig svar medger de att antalet hotell som finns tillgängliga för en kund kan variera, samt att det antal hotell som är tillgängliga inte alltid stämmer överens med antalet hotell beskrivet i presentboxen.

Företaget menar dock att antalet bokningsbara hotell nog så ofta är högre än det angivna. Anledningen ska enligt företaget vara att de ständigt omförhandlar med hotellen och att branschens natur är sådan att tillgängligheten ständigt förändras.

Enligt företaget själva har de få klagomål rörande just tillgänglighet.

Smartbox skriver också att de erbjuder sina kunder att förlänga sina presentkort om de inte hunnit boka inom de första två åren.

Plus har i flera reportage under hösten och våren granskat olika hotellerbjudanden. Se granskningarna i SVT Play.

Tipsa Plus!

Den här artikeln bygger på ett tittartips. Vad vill du att SVT:s konsumentredaktion Plus ska granska? Tipsa oss här.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.