Programmets producent Stina Schedwin tar avstånd från kritiken om att tillvägagångssättet i testerna inte ska ha varit tillräckligt vetenskapligt. Hon berättar att de både anlitat ett professionellt testinstitut som frekvent anlitas inom branschen, och att de som komplement till detta även har gjort egna tester där en expert fått mäta huden före och efter användningen av de olika produkterna.
– Sedan lyfter vi också i serien att om man använder produkten under längre tid skulle man kunna få ett annat resultat, säger Stina Schedwin.
”Testet har varit blint”
Kritik har också riktats mot det inte nämns att programmets hudexpert Johanna Gillbro, som doktorerat inom experimentell och klinisk dermatologi, också är grundare till ett eget hudvårdsmärke.
– Johanna Gillbro är vald utifrån sin gedigna kompetens inom området. Hon har inte varit delaktig i att välja ut produkterna eller vetat på vilken sida av ansiktet som vilken produkt har använts. På så sätt har testet varit blint för henne, säger Schedwin.
I klippet ovan hör du mer av intervjun med SVT:s producent för programmet.
Fakta: Så gick testet av anti-ageprodukter till
• Ett oberoende testinstitut genomförde tester av sju olika produkter mot ålderstecken.
• Som placebo användes en billig fuktkräm från ett stort varumärke.
• Varje produkt, inklusive placebon, användes av 10 personer under fyra veckor. Totalt deltog alltså 80 testpersoner.
• En 3D-kamera användes för att mäta pigmenteringar och rynkor som ej är synliga för blotta ögat på testpersonerna.
• Med hjälp av medelvärdet för alla mätningar per produkt räknade man ut hur stor andel varje parameter minskat eller ökat.
• Slutligen gjordes ett statistiskt test för att kontrollera resultaten. Den billiga fuktkrämen visade sig få bäst resultat