I ett viralt inlägg från i våras berättade artisten Molly Hammar att det är omöjligt att komma i svenska butikers kläder – och många hundra av hennes följare höll med.
När SVT frågar 17 stora modeföretag om deras storlekar har blivit mindre, svarar nio. Av dessa menar samtliga att måtten inte har förändrats. Men varför känns det så? Enligt företagen beror det framförallt på tre saker: Material, passform och otydliga storleksmärkningar.
– De senaste åren har präglats av olika trender där vissa plagg har varit mer kroppsnära medan andra har varit betydligt mer oversized, skriver &Other Stories till SVT.
Använder utgånget standardmått
2017 infördes en gemensam storleksstandard i EU som skulle se till att alla storlekar hade samma mått. Men i SVT:s enkät framkommer det att sex av företagen istället använder EU:s standardsystem från 2002 – som utgått.
Den saknar nämligen den del som anger storleksmärkning baserad på kroppsmått och intervall. Den skulle kunna bidra med en mer rättvisande märkning för olika kroppstyper.
– Det skulle kunna förtydliga storleken för kund, men vi ser att det skulle krävas att många företag skulle göra ändringen för att det inte skulle bli ytterligare en storlekskod bland alla andra, skriver Kappahl.
Vad finns det för incitament att byta system om ingen börjar?
– Så länge det är frivilligt kommer det bli ett system bland alla andra. Ett incitament skulle till exempel vara ett lagförslag, något som så vitt vi vet inte är aktuellt just nu.
Storleksstandard ska bli internationell
Svenska institutet för standarder (Sis), som var med och tog fram den nya EU-standarden, menar att standardiseringen är ett viktigt hållbarhetsmått för en av branschens stora utmaningar: returerna.
– Några av drivkrafterna bakom standarden var just att underlätta för konsumenter, minimera handelshinder och minska antalet returer, säger Sarah Sim vid Sis.
Nu ska den europeiska standarden bli global och förväntas publiceras på internationell nivå 2024, något som Sis hoppas ska gynna användningen.