I ett viralt inlägg från i våras berättade artisten Molly Hammar att det är omöjligt att komma i svenska butikers kläder – och många hundra av hennes följare höll med.
När SVT frågar 17 stora modeföretag om deras storlekar har blivit mindre, svarar nio. Av dessa menar samtliga att måtten inte har förändrats. Men varför känns det så? Enligt företagen beror det framförallt på tre saker: Material, passform och otydliga storleksmärkningar.
– De senaste åren har präglats av olika trender där vissa plagg har varit mer kroppsnära medan andra har varit betydligt mer oversized, skriver &Other Stories till SVT.
Använder utgånget standardmått
2017 infördes en gemensam storleksstandard i EU som skulle se till att alla storlekar hade samma mått. Men i SVT:s enkät framkommer det att sex av företagen istället använder EU:s standardsystem från 2002 – som utgått.
Den saknar nämligen den del som anger storleksmärkning baserad på kroppsmått och intervall. Den skulle kunna bidra med en mer rättvisande märkning för olika kroppstyper.
– Det skulle kunna förtydliga storleken för kund, men vi ser att det skulle krävas att många företag skulle göra ändringen för att det inte skulle bli ytterligare en storlekskod bland alla andra, skriver Kappahl.
Vad finns det för incitament att byta system om ingen börjar?
– Så länge det är frivilligt kommer det bli ett system bland alla andra. Ett incitament skulle till exempel vara ett lagförslag, något som så vitt vi vet inte är aktuellt just nu.
Storleksstandard ska bli internationell
Svenska institutet för standarder (Sis), som var med och tog fram den nya EU-standarden, menar att standardiseringen är ett viktigt hållbarhetsmått för en av branschens stora utmaningar: returerna.
– Några av drivkrafterna bakom standarden var just att underlätta för konsumenter, minimera handelshinder och minska antalet returer, säger Sarah Sim vid Sis.
Nu ska den europeiska standarden bli global och förväntas publiceras på internationell nivå 2024, något som Sis hoppas ska gynna användningen.
SVT:s storleksenkät – så svarade företagen:
SVT skickade ut samma frågor till 17 svenska modeföretag. Totalt nio företag svarade.
Här är några av deras svar rörande storlekssystem och implementering av EU:s storleksstandard från 2017.
Många konsumenter upplever att era storlekar minskat med åren, har era storlekar/mått minskat?
- HM Nej, våra storlekar har inte minskat. Alla H&M:s koncept använder kroppsmått och storlekar som tas fram utifrån data över den globala befolkningens kroppsmått. Dessa kroppsmått jämförs sedan med enskilda marknaders storleksstandarder och anpassas där det är möjligt för att ge det bästa storleksalternativet för kunden.
- & Other Stories Vi har inte minskat våra storlekar. Däremot har de senaste åren präglats av olika trender där vissa plagg har varit mer kroppsnära medan andra har varit betydligt mer oversized. Detta kan skapa en viss förvirring hos kunderna. Det är dock viktigt att notera att kroppsmåtten förblir desamma oavsett.
- Weekday För att utveckla våra produkter på Weekday använder vi oss av kroppsmått och storlekar som är skapade utifrån den globala befolkningen. Baserat på dessa har våra designers som mål att skapa bästa möjliga passform för våra kunder. Vi har inte minskat våra storlekar.
- Arket Nej, våra storlekar har inte minskat. ARKET’s nuvarande storleksstandard utgår från kroppsmått och behov av storlekar som tas fram utifrån data över den befolkningens kroppsmått på de marknader vi finns på (EU och Asien).
- Kappahl Vi arbetar kontinuerligt med att utveckla ett sortiment där mode, storlekar, passform och komfort är i fokus. Kappahls produktutveckling sker alltid med utgångspunkt i samma kroppsmåttsintervaller utefter vår storleksguide som vi visar på vår hemsida.
- Lindex Nej vi har inte minskat våra storlekar. Lindex följer standardiserade kroppsmått enligt Svenska institutet för standarder, SIS, som togs fram i en mätning som genomfördes 2004-2005.
- MQ På MQ Marqet har vi inte minskat våra storlekar utan har istället arbetat aktivt med att öka rörelsevidd.
- Nelly Vi har inte minskat måtten för våra egna Nelly-varumärken (av vårt sortiment är det våra egna varumärken vi styr måtten för). Med måtten avser vi kroppsmåtten vi utgår från när vi utvecklar produkter. Vi har däremot utökat storlekskurvan på stor del av sortimentet för att erbjuda fler storlekar.
- Gina Tricot Gina Tricot har under en längre tid utgått från EU-standard i våra storlekar och arbetar aktivt med att utöka vårt storleksrange för att vara mer inkluderande.
2017 infördes en frivillig gemensam storleksstandard inom EU, har ni implementerat den?
- HM Nej, vi har inte implementerat den. Vi på H&M anpassade våra storlekssystem enligt standard EN 13402 i 2002 som vi fortsätter att använda idag.
- & Other Stories Vi använder storlekssystemet enligt standard EN 13402 som vi har använt sedan 2002.
- Weekday Vi använder storlekssystemet enligt standard EN 13402 (2002)
- Arket I likhet med övriga varumärken inom H&M Group är ARKET’’s storlekssystem anpassade enligt standard EN 13402 i 2002.
- Kappahl Den sista delen i EU-standarden var klar 2017 men redan 2002 införde Kappahl rekommendationen i en av de första delarna, för dubbelstorlekar/letter sizes såsom S, M och L. Däremot har vi inte ändrat storlekskodningen som var klar 2017 och som är baserad på kroppsmått. Det skulle kunna förtydliga storleken för kund, men vi ser att det skulle krävas att många företag skulle göra ändringen för att det inte skulle bli ytterligare en storlekskod bland alla andra.
- Lindex Vi har ännu inte genomfört implementeringen eftersom det är viktigt att de flesta aktörerna gör denna förändring samtidigt för att det ska bli tydligt för kunden.
- MQ På MQ Marqet utgår vi från standardiserade kroppsmått. Då vi vill bibehålla vår tydlighet gentemot våra kunder har vi valt att inte implementera den nya storleksbenämningen. Genom att vi behåller vår tidigare storleksmärkning känner våra kunder igen sig och hittar enkelt sin storlek.
- Nelly EU standarden som infördes 2017 avser kroppsmått. Vi anpassade då kroppsmåtten vi utgår från i samband med att standarden infördes för att matcha den, våra skiljer sig något för en passform som utgår från vår kund och huvudsakliga målgrupp.
- Gina Tricot Gina Tricot har under en längre tid utgått från 2002:s EU-standard i våra storlekar och arbetar aktivt med att utöka vårt storleksrange för att vara mer inkluderande.