Planeringen förändras ofta i sent skede för godstågbolaget Green Cargo. Enligt bolaget handlar det ofta om att Trafikverket, som sköter järnvägsspåren i Sverige, kommer med alldeles för sen information om till exempel banarbeten och trafikomläggningar. Situationen är något som påverkar många, menar Patrik Strömqvist, biträdande verksamhetschef.
– Det blir negativ effekt på våra kunder och vår produktionspersonal som har svårt att kombinera fritid och arbete, säger han.
18 veckor i förväg
Trafikverket ska meddela trafikinformation gällande järnvägen senast 18 veckor i förväg. Men för tillfället har de en veckas framförhållning. Det beror delvis på att Trafikverket lanserade ett digitalt planeringssystem i december.
Enligt myndigheten behövdes systemet inom verksamheten, men fungerade sen inte så bra som man hade trott.
- Det hade inte riktigt samma prestanda som vi hade hoppats på. Det har varit en eftersläpning som vi har fått leva med sen dess, säger Bengt Olsson, presschef på Trafikverket.
Riskerar behöva betala 24 miljoner
Transportstyrelsen har tidigare i år kritiserat Trafikverkets planering och framförhållning gentemot tågbolagen. Om de inte löser svårigheterna med systemet i år kommer de behöva betala ett vite på totalt 24 miljoner kronor. Strulet med planeringen kan enligt Trafikverket vara kvar in på hösten.
– Vi jobbar tight med leverantören av det här systemet. Det kommer ta delar av det här året för att komma i ordning med det, säger Bengt Olsson.