Under Corona-pandemin har anmälningarna till ARN strömmat in som aldrig förr, vilket har gjort att handläggningstiderna ökat kraftigt.
Under perioden 1 januari – 11 november 2019 fick ARN in totalt 18 204 ärenden. Under samma period 2020 var antalet ärenden 24 750, vilket motsvarar en ökning på 36 procent.
”Kraftig avvikelse”
– Vi har sedan mitten av mars sett en mycket kraftig ökning av antalet inkomna ärenden, säger Marcus Isgren, chef på ARN till SVT.
Har ni sett något liknande tidigare?
– Nej aldrig någonsin faktiskt. Det är framför allt inställda resor och evenemang som gjort att allt fler missnöjda konsumenter vänt sig till ARN. I vanliga fall brukar de flesta företag följa de råd som ARN ger efter att konsumenter har klagat, men de senaste månaderna har det märkts en tydlig förändring, särskilt för företag inom rese- och eventbranschen.
– Från sommaren och framåt ser vi en kraftig avvikelse. Företag följer inte alls våra beslut i samma utsträckning längre.
Varför tror du att de inte följer ARN:s beslut?
– Framför allt för att man inte har pengar, det här är industrier där egentligen alla intäkter har försvunnit och då har man inte pengar att göra rätt för sig.
Hur ser du på att allt fler företag inte följer era rekommendationer?
– Det är naturligtvis allvarligt när företag inte följer svensk lagstiftning.
”Ska inte behöva agera bank”
Konsumentorganisationen Sveriges Konsumenter ser allvarligt på att fler företag väljer att inte följa besluten.
– Man kan ha förståelse för företagens situation, men man ska också ha förståelse för att det är många konsumenter som lider utav corona. De kan ha förlorat sitt jobb och ha ekonomiska svårigheter, säger Jan Bertoft, generalsekreterare på Sveriges Konsumenter.
– Det får inte bli så att det blir ett mönster eller en regel att man åberopar corona för att slippa göra rätt för sig gentemot konsumenterna. Konsumenterna ska inte behöva agera bank så att säga.