Se Johanna Achtman berätta sin historia: ”Varför lyssnar de inte på myndigheter?” Foto: TT & Sven-Åke Visén/SVT

Johannas studentkryssning ställdes in – företaget vägrar betala tillbaka

Uppdaterad
Publicerad

Studentkryssningen ställdes in på grund av corona, men trots det får inte Johanna Achtman och flera andra studenter alla sina pengar tillbaka. Fun cruises, som sålt resan, ignorerar Allmänna reklamationsnämndens beslut – och struntar i att svara när studenter kontaktar företaget.

Eskilstunabon Johanna Achtman säger till Plusredaktionen att hon tycker att det är konstigt att företaget inte tar sitt ansvar.

– Vi studenter har inte speciellt tätt med pengar.

Plus granskar konsumentproblem under pandemin

Det Sandvikenbaserade företaget bakom resan, Fun cruises, gav resenärerna två alternativ: skjuta upp resan eller få tillbaka halva kostnaden för biljetterna. I Johannas fall kostade biljetten 1499 kronor.

Fick bara tillbaka halva kostnaden

Johanna och hennes kompisar tog emot återbetalningen, men poängterade för företaget att de ansåg sig ha rätt till hela beloppet. Företaget ansåg dock att studenterna, genom att ta emot halva summan, godkänt avbokningsreglerna.

Så Johanna och hennes vänner valde att anmäla fallet till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Det har också ytterligare drygt 70 personer gjort, och hittills har minst 30 av dem fått rätt till alla sina pengar tillbaka.

Flera studenter har inte fått rätt ersättning

I åtminstone 19 av fallen har företaget struntat i att följa besluten, och inte heller svarat de studenter som försökt få kontakt igen.

I Johannas fall hävdade Fun cruises i sitt svar till ARN att hon inte hade rätt till hela beloppet tillbaka, eftersom resan inte räknades som en paketresa. Både ARN och Konsumentverket bedömer dock att det visst rör sig om en paketresa, och företaget har i dialog med Konsumentverket senare uppgett att man ändrat sig och nu delar myndighetens bedömning.

Enligt paketreselagen behöver inte resenären godta en senare resa, och om den ordinarie resan blir inställd ska researrangören betala tillbaka hela beloppet inom 14 dagar.

”Borde ta större ansvar för unga konsumenter”

Men trots det väntar Johanna Achtman fortfarande på sina pengar.

– Det är tråkigt tycker jag. Företag som riktar in sig på unga konsumenter har ett lite större ansvar att sköta det snyggt, eftersom unga kanske inte alltid vet vad de har för rättigheter, säger hon.

Fun cruises har inte svarat på Plusredaktionens frågor om varför de inte följt ARN:s beslut, men här kan du se vad företaget säger när SVT konfronterar dem. Läs också om hur företaget har bytt organisationsnummer men fortsätter att sälja studentresor.

Har du fått problem som konsument under pandemin? Kontakta Plus! Foto: SVT

Mer om ARN-anmälningarna

Plus har kontrollerat anmälningar gällande företagen B2 Group International AB och Studentresor i Sverige AB som sålt studentkryssningar under varumärket Fun cruises.

  • 72 anmälningar kom in under perioden 18 mars – 11 oktober 2020. I drygt 30 av dessa har nämnden beslutat till konsumentens fördel.  
  • I minst 19 av de ärenden där konsumenten bedöms ha rätt till hävning har företaget inte följt nämndens beslut.  
  • I åtminstone tio fall har företaget (enligt en sammanställning från ARN den 11 november 2020) följt nämndens beslut, eller på annat sätt kommit överens med kunden.  
  • I flera av ärendena har nämnden ännu inte fått svar på om företaget följt rekommendationen och många ärenden har ännu inte behandlats.

Det här är ARN

Allmänna reklamationsnämnden är en myndighet som kostnadsfritt gör oberoende bedömningar av tvister mellan konsumenter och företag.

Besluten är rekommendationer som inte är bindande, men de flesta företag följer besluten. Många branschorganisationer har också som krav att deras medlemsföretag följer besluten.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Plus granskar konsumentproblem under pandemin

Mer i ämnet