• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Se hur Martin Wengström, en av de ansvariga på Fun cruises, svarar när SVT Gävleborg söker upp honom. Foto: Jan-Peter Eriksson/SVT

Efter anmälningarna från studenterna – reseföretaget byter namn

Uppdaterad
Publicerad

Fun cruises struntar i att följa Allmänna reklamationsnämndens beslut och har lämnat flera missnöjda 19-åringar i kölvattnet av vårens inställda studentkryssningar. Många av studenterna uppger att de inte får någon kontakt med företaget, men trots det fortsätter företaget att sälja studentkryssningar inför nästa år. Nu under nytt firmanamn.

SVT:s konsumentredaktion Plus har upprepade gånger sökt de ansvariga på företaget för att få svar på varför man valt att inte följa Allmänna reklamationsnämndens beslut i en rad fall.

– Det kan inte jag hjälpa dig med tyvärr. Jag har inget med det att göra och jag jobbar inte på deras företag, säger kvinnan i kundtjänsten när Plus ringer och ber om ett telefonnummer till cheferna.

Plus granskar konsumentproblem under pandemin

Vilket företag jobbar du på då?

– Studentresor i Sverige.

Nytt firmanamn – samma varumärke

Inför studenten 2020 sålde företaget B2 Group International biljetter till studentkryssningar under varumärket “Fun cruises”. Men kryssningarna ställdes in på grund av corona, och trots att ett 30-tal kunder har rätt att få hela sin avgift återbetald, enligt beslut från Allmänna reklamationsnämnden (ARN), så har många inte fått detta.

I sitt svar till ARN hävdar företaget att kunder, som inte väljer att omboka sin resa, samtidigt accepterar företagets bokningsregler, som säger att man då endast har rätt att få halva summan återbetald.

I september bytte företaget namn till Studentresor i Sverige, men varumärket Fun cruises används fortfarande och företaget drivs av samma personer.

Vägrar bemöta kritiken

Flera drabbade studenter och konsumentvägledare uppger att man inte lyckats få kontakt med företaget. I videon ovan kan du se hur företaget svarar när SVT Gävleborg besöker deras kontor i Sandviken.

– Det är otroligt oseriöst att företaget inte ens svarar konsumenterna, kommenterar Laila-Marit Sandberg, konsumentvägledare i Eskilstuna, som har varit i kontakt med flera av de missnöjda studenterna.

– Det rimmar illa med att man fortsätter att sälja resor som att inget har hänt.

Hon bedömer dock att det fortfarande finns vissa chanser för studenterna att trots allt få tillbaka sina pengar.

Mer om ARN-anmälningarna

Plus har kontrollerat anmälningar gällande företagen B2 Group International AB och Studentresor i Sverige AB som sålt studentkryssningar under varumärket Fun cruises.

  • 72 anmälningar kom in under perioden 18 mars – 11 oktober 2020. I drygt 30 av dessa har nämnden beslutat till konsumentens fördel.  
  • I minst 19 av de ärenden där konsumenten bedöms ha rätt till hävning har företaget inte följt nämndens beslut.  
  • I åtminstone tio fall har företaget (enligt en sammanställning från ARN den 11 november 2020) följt nämndens beslut, eller på annat sätt kommit överens med kunden.  
  • I flera av ärendena har nämnden ännu inte fått svar på om företaget följt rekommendationen och många ärenden har ännu inte behandlats.

Det här är ARN

Allmänna reklamationsnämnden är en myndighet som kostnadsfritt gör oberoende bedömningar av tvister mellan konsumenter och företag.

Besluten är rekommendationer som inte är bindande, men de flesta företag följer besluten. Många branschorganisationer har också som krav att deras medlemsföretag följer besluten.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Plus granskar konsumentproblem under pandemin

Mer i ämnet