Skolminister Lotta Edholm (L) och den särskilda utredaren Marie-Hélène Ahnborg. Foto: Lars Schröder/TT

Utredning: Modersmål skadar inte integration

Publicerad

Det finns inget som pekar på att modersmålsundervisning påverkar integration eller kunskapsutveckling negativt. Därför lägger regeringens utredare inte fram några förslag för att ändra den.

Däremot pekar utredningen på stora skillnader i tillgång och kvalitet i landet som man ser som oacceptabla.

– Vi ser stort behov av att höja kvaliteten. Vi ser också behov av att införa nationell samordning. Det är inte rimligt att ställa samma krav på en liten glesbygdskommun som på en storstad, säger utredaren Marie-Hélène Ahnborg när utredningen överlämnas till skolminister Lotta Edholm (L).

Utredningen har också haft i uppdrag se över ämnet svenska som andraspråk. Dagens kursplan är inte utformad för de elever som är nybörjare i svenska språket och undervisningen ges inte alltid till de elever som behöver den bäst.

Föreslår ny kursplan

Utredningen föreslår en ny kursplan – grundläggande svenska som andraspråk. Den ska utformas för grundskolan, men även gå att använda inom gymnasieskolan.

Syftet är att ge en "bottenplatta" och undervisningen ska inte pågå längre än två år.

– Man ska inte fastna utan det är viktigt att man snart kommer vidare till nästa kursplan och kommer vidare i skolsystemet, förklarar Ahnborg.

För att få en mer likvärdig behovsbedömning föreslår utredningen att Skolverket får i uppdrag att ta fram ett nationell kartläggningsmaterial som rektorerna kan använda för att fatta beslut.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.