En digital tjänst som väckt stor uppmärksamhet är Karma. I en app får du förslag på mat som restauranger, kaféer och butiker vill sälja billigare eftersom bäst-före-datum närmar sig. Man bokar, betalar via appen och hämtar sin maträtt.
Även matvarukedjor
– En tredjedel av all mat slängs, det är ett oerhört slöseri och förödande för miljön. Vi jobbar tillsammans med restauranger och kaféer och vi hjälper även de stora matvarukedjorna att minska sitt matsvinn, säger Elsa Bernadotte, en av grundarna av Karma.
Företaget har etablerat sig i Sverige och i London och man vill expandera till fler länder inom kort. Enligt bolaget har man 350 000 användare och 1500 anslutna butiker och restauranger.
Billigare torrvaror
Ett annat initiativ är Matsmart, en onlinebutik där man till lägre priser säljer torrvaror som producenterna inte lyckas bli av med.
– Butikerna vill ofta testa nya produkter som inte alltid blir en succé och ibland ligger bäst-föredatumet för nära i tiden för att kunna säljas till de större kedjorna. Förr slängdes en stor del av varorna. Nu räddas maten av våra kunder, säger Ulf Skagerström, en av grundarna av Matsmart.
Företaget säger sig ha ”räddat” 2022 ton mat under förra året. De har expanderat till Norge och testar nu även den finska marknaden.
Digitalt verktyg
Whywaste är en annan svensk startup som fokuserar på att hjälpa butikerna att ha bättre koll på varornas hållbarhet. Whywaste har utvecklat ett digitalt verktyg som sparar tid och ger överblick. De siktar även på marknader i Europa och USA.
– Butikerna vill minska sitt svinn men har tusentals produkter att hålla koll på. De behöver bra effektiva rutiner med modern teknik, säger Martin Grådal, en av företagets grundare.
– Matsvinnet är en stor miljöbov. Efter den här sommaren har ännu fler sett att klimatet förändrats och då vill man inte slänga fullt ätlig mat, säger Martin Grådal, till SVT Nyheter.