Annonsbojkotten mot Facebook växer i styrka. Under torsdagen hade fler än 600 bolag slutit upp i kampanjen, bland dem svenska bolagen Oatly och SJ.
Sociala medier-jätten har i flera år kritiserats för att inte tydligt ha agerat mot hatiskt och rasistiskt innehåll på plattformen, en kritik som aktualiserats ytterligare i spåren av Black lives matter-rörelsen.
I förra veckan meddelade Facebook att man framöver kommer att börja flagga inlägg som har ett nyhetsvärde, men som bryter mot företagets policy.
Men enligt BBC ska företagets vd Mark Zuckerberg inte vara villig att ytterligare ge vika för påtryckningarna.
”Kommer inte ändra vår policy”
Under ett möte med de anställda i fredags ska Zuckerberg ha sagt att han tror att annonsörerna snart återvänder till plattformen.
– Vi kommer inte att ändra vår policy på grund av risken att förlora en liten procent av våra intäkter, ska Mark Zuckerberg ha sagt enligt BBC.
I samtal med initiativtagaren
Uttalandet har sedan dess bekräftats av Facebook, som nu ska sätta sig ned i samtal med en av initiativtagarna till bojkotten.
I ett mejl ska Facebook även ha försäkrat företag och annonsörer om att de gör allt de kan för att ta bort hatiskt och rasistiskt innehåll.
”Detta arbete är aldrig färdigt. Vi är stolta över att våra appar kan hjälpa föra samman människor, lära av varandra och organiseras mot hat och för att visa solidaritet”, skriver Facebook i mejlet.
Facebook har tidigare hävdat att man med hjälp av artificiell intelligens lyckas ta bort 90 procent av det hatiska innehållet innan det rapporteras.