Facebooks grundare Mark Zuckerberg visar inga tecken på att ge efter för annonsbojkotten. Foto: Mark Lennihan/AP

Zuckerbergs svar på annonsbojkotten: De är snart tillbaka

Uppdaterad
Publicerad

Mer än 600 internationella bolag har stoppat annonseringen på Facebook i ett försök att få sociala medier-jätten att agera mer kraftfullt mot hat och rasism. Men grundaren Mark Zuckerberg är inte beredd att ge efter för påtryckningarna.

– Min gissning är att alla dessa annonsörer snart är tillbaka på plattformen, ska Zuckerberg ha sagt enligt BBC.

Annonsbojkotten mot Facebook växer i styrka. Under torsdagen hade fler än 600 bolag slutit upp i kampanjen, bland dem svenska bolagen Oatly och SJ.

Sociala medier-jätten har i flera år kritiserats för att inte tydligt ha agerat mot hatiskt och rasistiskt innehåll på plattformen, en kritik som aktualiserats ytterligare i spåren av Black lives matter-rörelsen.

I förra veckan meddelade Facebook att man framöver kommer att börja flagga inlägg som har ett nyhetsvärde, men som bryter mot företagets policy.

Men enligt BBC ska företagets vd Mark Zuckerberg inte vara villig att ytterligare ge vika för påtryckningarna.

”Kommer inte ändra vår policy”

Under ett möte med de anställda i fredags ska Zuckerberg ha sagt att han tror att annonsörerna snart återvänder till plattformen. 

– Vi kommer inte att ändra vår policy på grund av risken att förlora en liten procent av våra intäkter, ska Mark Zuckerberg ha sagt enligt BBC.

I samtal med initiativtagaren

Uttalandet har sedan dess bekräftats av Facebook, som nu ska sätta sig ned i samtal med en av initiativtagarna till bojkotten.

I ett mejl ska Facebook även ha försäkrat företag och annonsörer om att de gör allt de kan för att ta bort hatiskt och rasistiskt innehåll.

”Detta arbete är aldrig färdigt. Vi är stolta över att våra appar kan hjälpa föra samman människor, lära av varandra och organiseras mot hat och för att visa solidaritet”, skriver Facebook i mejlet.

Facebook har tidigare hävdat att man med hjälp av artificiell intelligens lyckas ta bort 90 procent av det hatiska innehållet innan det rapporteras.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.