• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Planet på bilden är inte det som juristbyrån flugit med. Foto: TT

Beslutet: Inte okej av Rive juridiska byrå att ta betalt för privatplansresa

Uppdaterad
Publicerad

Allmänna reklamationsnämnden rekommenderar Rive juridiska byrå att kompensera en av företagets många missnöjda kunder och menar att de tagit för mycket betalt för både resor och själva arbetet.

Under Plus granskning av juridiska tjänster har över 70 missnöjda kunder kontaktat redaktionen om Rive juridiska byrå. 

Kunderna vittnar bland annat om att juristbyrån inte förklarat att de reser med privatplan och många upplever reseräkningarna som både mycket överraskande och oskäliga. Konsumentombudsmannen har också stämt företaget för just detta.

Plus granskar juridiska tjänster

”Väldigt överraskande”

Nu har Allmänna reklamationsnämnden (ARN) beslutat att rekommendera juristbyrån att kompensera en av de missnöjda kunderna. Enligt ARN har byrån inte rätt att kräva ersättning för resan med privatplan till kunden, mellan Borlänge och Örebro.

– Företaget har inte tillräckligt tydligt informerat sin klient om att de tänkte ta betalt för dyra resekostnader med privatplan. Det är väldigt överraskande för klienten att det skulle komma en faktura på det, säger Marcus Isgren, ordförande på ARN. 

Marcus Isgren, ARN. Foto: Gabriel Liljevall

Myndigheten anser att byrån inte heller har rätt att kräva så mycket betalt för tidspillan (”dötid på resorna”, reds. anm.) som byrån menar att de skulle ha gjort om juristen istället hade tagit tåget.

”Inte tillräckligt tydligt”

ARN menar dessutom att byrån har tagit för mycket betalt för själva arbetet. 

– Tittar man på fakturorna i det här fallet så bedömer nämnden att företaget inte tillräckligt tydligt redogjort för vilket arbete som utförts, säger Marcus Isgren. 

Totalt rekommenderas byrån att betala tillbaka 39 405 kronor. 

Kompenserar OCH begär omprövning

Rive juridiska byrå skriver i ett mejl till Plusredaktionen att de nu har skickat över pengarna till kunden. Samtidigt har de begärt att ARN omprövar beslutet.

Byrån menar nämligen att ARN gör ett ”orimligt ställningstagande” genom att förutsätta att byråns jurister kan använda restid till arbete.  Byrån skriver att eftersom deras jurister hanterar sekretessbelagd information så kan de inte utföra arbete på till exempel en tågresa.

Uppdatering 191206: ARN omprövar inte beslutet.

Rive juridiska byrå uppger också att de inte längre kommer att ta betalt för sina resekostnader.

Kan bli vägledande

Beslutet kan innebära goda nyheter för andra drabbade, som nu kan hänvisa till beslutet i sina egna anmälningar. 

– Det visar tydligt hur gällande rätt ser ut, säger Marcus Isgren.

Vill du läsa hela myndighetens resonemang kan du, enligt offentlighetsprincipen, begära ut beslutet från ARN.

Följ hela Plus granskning av juridiska tjänster här – och tipsa reportern!

Så anmäler du till ARN

Allmänna reklamationsnämnden är en myndighet som kostnadsfritt och opartiskt prövar konsumenttvister. Besluten är inte bindande, men de flesta företag följer ARN:s rekommendationer. Om du vill anmäla ett företag så finns det några saker att tänka på:

  • Innan du anmäler: Kolla upp dina rättigheter, och ge företaget en chans att hjälpa dig först.
  • Är ARN rätt väg? Kontrollera om ARN faktiskt kan pröva just din tvist. Till exempel prövar ARN inte tvister som rör mindre än 500 kronor. De prövar inte heller ärenden som är alltför omfattande, eller som kräver muntlig bevisning. I sådana fall kan tingsrätten vara ett alternativ.
  • Håll koll på dina bevis: Tänk på att alltid spara skriftlig korrespondens med företag. Det kan också vara bra att ta skärmdumpar och spela in viktiga telefonsamtal.
  • Skriv en ordentlig anmälan: ARN behöver veta vad du vill få beslut på, hur du har kommit fram till det och vilka bevis du har.

Källa: ARN & SVT/Plus

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Plus granskar juridiska tjänster

Mer i ämnet