• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Foto: Konsumentverket / SVT

”Konsumenter bör få tillbaka ordinarie biljettpris”

Uppdaterad
Publicerad

Om ägaren till en andrahandsbiljett har rätt till ersättning eller inte, ifall en konsert ställs in, är oklart i lagens mening. Men Konsumentverkets tolkning är att alla med giltig biljett bör få tillbaka åtminstone biljettens ordinariepris.

– Vår uppfattning är att man har rätt att få sina pengar tillbaka mot uppvisande av en giltig biljett, säger Matilda Norrman, jurist på Konsumentverket till SVT:s konsumentredaktion Plus, som granskar handeln med andrahandsbiljetter.

– Men rättsläget är oklart på det här området så det finns inga garantier.

Plus granskar andrahandsbiljetter

I första hand ska man, enligt Konsumentverket, vända sig till den man köpt biljetterna av.

Giltig biljett bör ge pengarna tillbaka

– Får man inte rätt där så bör man enligt vår uppfattning kunna vända sig till arrangören och mot uppvisande av giltig biljett kunna få sina pengar tillbaka, säger Matilda Norrman. 

När den konsert som Lee Kekkonen skulle gå på ställdes in så nekades hon ersättning för de andrahandsbiljetter som hon köpt från biljettförmedlingssajten Viagogo. Detta eftersom företaget hävdade att konserten inte ställts in, utan bara flyttats fram.

”Ändrad tid är ett avtalsbrott”

Men enligt Konsumentverket är det inget giltigt argument.  

– Vår uppfattning är att det rör sig om ett avtalsbrott så fort man byter tid på konserten, oavsett vilket datum den flyttas till, säger Matilda Norrman.  

Hon betonar dock att eftersom det inte finns någon specifik lagstiftning på det här området så är det i slutändan upp till Allmänna reklamationsnämnden eller domstol att avgöra vad som gäller ifall företaget och konsumenten inte kan komma överens.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Plus granskar andrahandsbiljetter

Mer i ämnet