Uppdatering: Efter den här artikelns publicering har Rive försatts i konkurs. Konsumenverket har därför lagt ner ärendet, då de bedömer chansen att Rives konkursbo kommer kunna betala ut miljonvitet som för liten.
– Det verkar inte finnas något intresse från företaget att lämna tydlig prisinformation. Det tycker vi är bekymmersamt, säger Daniel Eliasson, jurist på Konsumentverket.
Både Plusredaktionen och Konsumentverket har under de senaste åren tagit emot mängder av klagomål från kunder som menat att de fått vilseledande prisinformation från byrån.
2019 ledde klagomålen till att Konsumentombudsmannen stämde byrån, som under 2020 förbjöds av Patent- och marknadsdomstolen att fortsätta med otydlig prisinformation. Om företaget bröt mot detta skulle de behöva betala en miljon kronor i vite.
”En överträdelse av domen”
Konsumentverket gör nu bedömningen att Rive fortfarande inte lämnar korrekt och fullständig prisinformation i telefonsamtal med sina kunder.
– Sett utifrån de anmälningar som vi har fått in så verkar det som att Rive fortfarande är otydliga med vad tjänsten kostar. Det anser vi är vilseledande och en överträdelse av domen, säger Daniel Eliasson.
Konsumentverket har framfört sin bedömning till företaget och Konsumentombudsmannen har nu möjlighet att ta Rive till domstol igen för att få vitet utdömt.
Byrån håller inte med
I ett mejl till Plusredaktionen skriver byrån att man förväntar sig att Konsumentverket lägger ner ärendet, då man menar att man med ljudfiler från kundsamtalen kommer kunna bevisa att byrån följt beslutet från domstolen.
I tidigare svar till Plus hävdar byrån att majoriteten av kunderna är nöjda och att alla kunder får tydlig muntlig och skriftlig information och dessutom en skriftlig prisgaranti innan ärendet påbörjas.
På frågan om vad byrån vill säga till alla de kunder som trots allt känner sig lurade får Plus inget svar.
Så många har klagat
Rive juridiska byrå är det enda företag som erbjuder juridiska tjänster som i en större utsträckning ådragit sig klagomål till Konsumentverket och kommunernas konsumentvägledare.
Inkomna klagomål och anmälningar:
- 2019: 139
- 2020: 142
- 2021: 47 (januari – februari)
Källa: Konsumentverket