Silvia Widén har i mer än tio år jobbat som skadereglerare åt ett av landets största försäkringsbolag, men nu jobbar hon istället som jurist och företräder bland annat trafikskadade i rätten.
Hon menar att det genom åren skett en förändring i hur försäkringsbolagen granskar sina kunder.
Söker i 10–12 år gamla journaler
Enligt Silvia Widén är det rimligt att begära in journaler två till tre år bakåt i tiden för att få en bild av hur den skadade mådde i samband med olyckan. Men numera söker man sig tio-tolv år bakåt i journalerna.
– Man blir ju väldigt, väldigt utsatt som skadad, säger Silvia Widén till SVT:s konsumentredaktion Plus.
LÄS MER: Fick tvångstankar efter bilolycka – ersättningen drogs in
”Riskerar att stå utan hus och hem”
Men orsakerna till den ojämna maktbalansen är flera, enligt Silvia Widén. Inte minst de ekonomiska förutsättningarna.
När en försäkringsreglering går emot en kund så är det enda som återstår att stämma försäkringsbolaget. Enligt Silvia Widén räcker ofta inte kundens rättsskydd ens till att täcka hela ombudskostnaden.
– Då riskerar man som kund att stå utan hus och hem vid en förlust. Bolagen har å sin sida stora ekonomiska resurser och de nyttjar det, säger Silvia Widén.
”Inte rättssäkert”
Och Silvia Widén menar att obalansen riskerar att få allt för stora konsekvenser för den enskilde försäkringstagaren. Särskilt om man som kund inte vågar ta sitt ärende till prövning.
– Det är ju inte rättssäkert att man inte får sin sak prövad för att man inte har de ekonomiska medlen och det spelar försäkringsbolagen på i många sammanhang. Det vet jag eftersom jag själv jobbat som skadereglerare.
Se Plus serie om trafikskadades kamp mot försäkringsbolagen. ”Plus granskar” finns nu i SVT Play.