• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Tredelad bild på dels Pelle Berglund i Djupekås, dels på vistelseförbudsskylt vid oljedrabbade kuststräckan i Sölvesborg och dels på Christer Mårtensson i Krokås.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Pelle Berglund i Djupekås och Christer Mårtensson i Krokås bor längs den hårdast drabbade kuststräckan där saneringen pågår fortfarande ett år efter oljeutsläppet. Foto: SVT

Boende ett år efter Marco Polos grundstötning och oljekatastrofen: ”Det känns för jävligt”

Uppdaterad
Publicerad

Ett år har gått sedan passagerarfärjan Marco Polos utsläpp av olja utanför Sölvesborgs kust och saneringen pågår fortfarande.

– Det är fruktansvärt, säger Christer Mårtensson i Krokås.

Det var den 22 oktober förra året som färjan Marco Polo gick på grund utanför Hörvik i Pukaviksbukten. Passagerarna fick evakueras och cirka 60 000 liter tjockolja från fartygets bränsletank läckte ut i havet.

– Jag ser att hela bukten är förstörd för evinnerlig tid, säger Christer Mårtensson, som bor i Krokås.

Fartyg på grund utanför Hörvik

Hårdast drabbad

Kuststräckan mellan Pukavik och Hörvik är hårdast drabbad av oljekatastrofen. Det är ett område med fiskelägen och hamnar. Här finns också fågelskyddsområden, strandängar med betesmark och sandstränder. På vissa ställen går bokskogen fram till vattnet och det finns naturreservat.

– Stenarna längs stränderna är fortfarande svartfläckiga av olja och det går inte att få bort allt det, säger Pelle Berglund, som bor i Djupekås.

SVT träffade honom första gången dagen efter oljeutsläppet för ett år sedan. När vi nu träffar honom ett år senare vill han hylla oljesanerarnas insatser.

– Jag tycker att de lyckats bra med att plocka upp det mesta och det ska de ha en fjäder i hatten för, säger Pelle Berglund.

”Katastrofala konsekvenser”

En rapport från Sölvesborgs kommun till WWF, som bekostade fågelräddningen, från i somras visar att olyckan inträffade när många flyttfåglar rastade längs Sölvesborgs stränder – ett viktigt område för fågellivet. 25 olika fågelarter drabbades, men hur många fåglar som dog är oklart.

Endast nio fåglar kunde räddas, tvättas i fågeltvätten i Hörviks hamn och släppas ut i naturen igen. Även en utter räddades.

– Konsekvenserna för naturen är katastrofala, säger Christer Mårtensson i Krokås.

”Kan hända igen”

Han uttrycker också oro för att något liknande ska inträffa igen.

– Man hade inte kunnat tro att det skulle hända här. Men nu är frågan vilken beredskap det finns när det händer nästa gång, för det gör det säkert, säger Christer Mårtensson.

Hänvisar till hemsidan

SVT har i omgångar bett om en intervju med TT Line för att höra hur rederiet vill sammanfatta året som gått, men på måndagskvällen kom svaret att TT Line väljer att hänvisa till det yttrande från april som då publicerades på bolagets hemsida.

Kuststräckan mellan Pukavik och Hörvik är hårdast drabbad av oljeutsläppet. Foto: SVT
Fartyget Marco Polo som gått på grund i Pukaviksbukten och en bild på en svan som simmat i olja.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Tidigt på söndagsmorgonen den 22 oktober gick passagerarfartyget Marco Polo på grund utanför Hörvik i Pukaviksbukten. I videon får du en sammanfattning av vad som hänt. Foto: TT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Fartyg på grund utanför Hörvik

Mer i ämnet