Johan Granlund är kritisk till metoden som användes på väg 66. Han menar att olycksrisken ökat. Foto: SVT

”Risken för en svår olycka ökar dramatiskt”

Uppdaterad
Publicerad

Väg 66 från Ludvika till Smedjebacken kan bli extra hal och trafikfarlig i vinter. Det menar Johan Granlund, civilingenjör med inriktning på vägteknik, efter incidenten för en tid sedan då hundratals bilister plötsligt fick delar av vägbeläggningen på sina däck.

Johan Granlund, som jobbat med vägfrågor i tjugofem år, är kritisk till att Trafikverket endast gjort en så kallad försegling av vägen i form av att man lagt ut klister och småsten – men inte kört med vält.

Han säger att han skulle bli förvånad om det rättsligt sett är ok att göra det.

Vägskador i Dalarna

Trafikverket: ”Godkänd metod”

Enligt Trafikverkets nationella samordnare för beläggningsfrågor Jan-Erik Lundmark är dock den metod som användes på vägen godkänd enligt regelverket.

– Vi kommer att ha extra uppsikt på den här vägen men vi har inte sett något som tyder på någon extra risk, säger han.

Finns det inte en risk att stenar släpper?

– Det finns alltid en sådan risk, speciellt när något sådant här har hänt, säger Jan-Erik Lundmark.

I videoklippet hör du Granlund berätta om varför  han menar att vägbeläggningen riskerar att bli farlig i vinter.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Vägskador i Dalarna

Mer i ämnet