Hitachi Energy växer så det knakar efter rekordstora ordrar. Expansionen innebär att företaget behöver kunna skicka fler krafttransformatorer på järnväg från fabriken i Ludvika.
Hitachi Energys vd Tobias Hansson har tidigare sagt att infrastrukturen är en flaskhals och att företaget behöver fördubbla sina möjligheter till transporter av transformatorer från en en gång i veckan – till två.
Nu har företaget kommit halvvägs.
– Vi är ett steg på vägen. Vi har fått utökad kapacitet på järnvägen från Ludvika till Norrköping, säger Tobias Hansson till SVT Dalarna.
I våras hade Hitachi möjlighet att skicka gods via järnväg en gång i veckan (en slot). Nu kan företaget köra 1,5 gång i veckan.
Bra men inte tillräckligt
Hitachi tillverkar tunga krafttransformatorer. Allt gods som väger över 100 ton måste köras med tåg till hamnen i Norrköping där det lastas om till fartyg för vidare transport till kunderna.
– Vi rör oss ganska långsamt på järnvägen, ungefär 30 kilometer i timmen. Genom att möjliggöra parkeringsfickor där vi kan släppa förbi vanlig passagerartrafik tar vi inte lika mycket plats på järnvägen. Det tror jag har varit en viktig del i att möjliggöra en lösning, säger Hansson och berättar att det är samarbete på bred front som gjort ökningen möjlig.
Enligt Hansson har både regeringen, regionen, kommunen och Trafikverket samverkat.
– Vi är glada att vi har fått våra slotar, säger Hansson.
Men det är inte tillräckligt. Enligt Hansson ökar Hitachi Energy sin kapacitet redan i år.
– Vi behöver större möjligheter att transportera det tunga godset, annars blir det kvar i Ludvika, säger Tobias Hansson, vd på Hitachi Energy Sweden.