– Vi justerar inga biljettpriser. Resenärerna ska inte betala för den här satsningen, säger Arvid Fredman, fordonsdirektör på SJ när han på tisdagen besökte Gävle.
2,1 miljoner förseningar
Förra vintern var tuff för tågresenärerna med mycket förseningar på grund av de stora mängderna snö och kraftig kyla.
Siffror från Trafikverket visar att 2,1 miljoner tåg försenades mer än en minut under förra vintern beroende på järnvägsföretagen som till exempel hade problem med dragfordon, vagnar eller bromssystem. Samma siffror för vintern 2022-2023 var drygt 1,2 miljoner.
Lägger man sedan till fel på infrastrukturen som till exempel växelfel och signalfel samt olyckor och tillbud så var det strax under 4 miljoner tågförseningar förra vintern på en minut eller mer. Vintern innan var samma siffror omkring 2,5 miljoner.
Sedan början av året har SJ jobbat med ett tio-punktsprogram med konkreta åtgärder för att förbättra tågtrafiken.
Hör Arvid Fredman i videon ovan berätta vad SJ tänker göra för att slippa en upprepning av förra årets trafikkaos.
10 punkter som ska förbättra tågtrafiken i vinter
• Ökad reparationskapacitet – en fördubbling
• 50 procent fler nya X2000-tåg i trafik
• Större avisningskapacitet och snabbare
• Egen depåskola för att minska bristen på personal
• Utökat reservdelslager
• Vinteranpassad tidtabell
• Bättre kommunikation till resenärerna
• Nytt bokningssystem
• Proaktiv ombokning
• Ledarskapsutveckling
Källa: SJ