Tågolycka i Hudiksvall.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Statens Haverikommission riktat kraftig kritik mot Trafikverket i sin rapport från tågurspårningen i Hudiksvall förra året. Hör utredaren Stefan Carneros förklara kritiken i videon. Foto: Mats Andersson/TT

Kraftig kritik mot Trafikverket efter tågolyckan i Hudiksvall

Uppdaterad
Publicerad

Statens Haverikommission riktar kraftig kritik mot Trafikverket och den säkerhetskultur som finns inom verket i sin haverirapport om tågurspårningen mellan Hudiksvall och Iggesund i augusti förra året.

Det var den 7 augusti 2023 som ett SJ-tåg med ett 100-tal passagerare spårade ur sedan 40 meter av banvallen gett vika på grund av de stora nederbördsmängderna under ovädret Hans. Ingen människa kom till skada.

Kraftig kritik

Statens Haverikommission riktar i sin slutrapport om olyckan kraftig kritik mot Trafikverket och den säkerhetskultur som finns inom verket.

Tågolyckan i Hudiksvall

– Olyckan orsakades av att Trafikverket på systemnivå och i det proaktiva arbetet i den regionala operativa ledningen inte har hanterat riskerna med ovädret Hans på ett adekvat sätt, skriver haverikommission.

– Det kan också ifrågasättas om Trafikverkets bevakning av pågående nederbörd har varit tillräcklig och om nyttjandet av tillgängliga stöd för den regionala operativa ledningen har skett i tillräcklig omfattning.

Rasade redan 1999

Enligt Haverikommissionen hade det varit ett ras på platsen 1999. Trots det var platsen inte identifierad som ett riskområde.

– Trafikverket hade inte identifierat dessa förhållanden och därmed stoppades i förlängningen inte trafiken. Detta väcker frågan hur effektivt Trafikverket arbetar för att främja en god säkerhetskultur i sin verksamhet, skriver kommission.

Man rekommenderar därför att Transportstyrelsen genomför en riktad tillsyn mot hur Trafikverket främjar en positiv säkerhetskultur.

Trafikverket överraskat

SVT har sökt Trafikverket som avböjer att kommentera haverikommissionens kritik i nuläget. Anledningen uppges vara att inte föregå Trafikverkets egna utredning och att slutrapporten kom som en överraskning.

– Vi behöver synka de här två innan vi kan kommentera, säger presskommunikatör Beisi Sundin.

Kommissions rekommendationer till Trafikverket

• Vidta åtgärder för att stärka beredskapen för stora nederbördsmängder genom att:

• Säkerställa att säkerhetsbesiktning eller annan kontroll omfattar de objekt som har påverkan på banvall och dränering av banvall.

•Säkerställa att fastställda dokument och procedurer i organisationen implementeras samt följa upp att rutiner och checklistor efterföljs.

• Skapa bättre underlag och stöd till de funktioner som ska identifiera och bedöma risker samt problemområden.

• I samverkan med järnvägsföretagen ta fram bedömningsstöd och kriterier för lokförare och tågklarerare vid rapportering och bedömning av akuta fel eller risker för fel på banan. I arbetet bör ingå att identifiera och tydliggöra vilken information som en lokförare vid rapporteringen ska förmedla till tågklareraren.

• Undersöka behovet av och möjligheterna till ökad information om infrastrukturpåverkande skogsavverkningar, eller annan förändring i markanvändning med påverkan på ytavrinning intill järnvägsnätet och om lämpligt införa en rutin för detta.

• I samråd med SOS Alarm Sverige AB och järnvägsföretagen arbeta fram ett sätt att utan fördröjning kunna positionera en järnvägsolycka.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Tågolyckan i Hudiksvall

Mer i ämnet