Inget av de tre anbuden anses heller vara godtagbara ur ett kostnadsperspektiv, enligt Inköp Gävleborg som är ansvarig för upphandlingen.
För att trygga skärgårdstrafiken i Gävlebukten och möjliggöra för ett rederi att köpa in en helt ny båt så ville Gävle kommun teckna kontrakt på 15 + 5 år den här gången. Ingen av anbudgivarna kom med ett förslag som innehöll en ny båt. Hela den idén är inte längre aktuell.
– Politikerna ville möjliggöra för en nybyggd båt men nu står kommunen inför stora besparingar och de ändrade ekonomiska förutsättningarna gör att detta inte längre är möjligt, säger Marie Grew, trafikplanerare Gävle kommun.
I praktiken handlade det bara om två anbud då ett anbud föll bort direkt på grund av att ”ej ha godtagbar riskklass gällande ekonomisk stabilitet...”
Osäker framtid för skärgårdstrafiken
Hur skärgårdstrafiken ser ut 2020 är nu högst osäkert. Men Daniel Olsson (S) ordförande i samhällsbyggnadsnämnden säger att man kommer att ta upp upphandlingen som ett brådskande ärende på nämndens sammanträde på onsdag.
– Vi ser att de starka miljökraven är kostnadsdrivande och att ingen klarade av dem den här gången. Därför gör vi en ny upphandling på kortare tid för att trygga trafiken och utreder vidare hur vi genomför skärgårdstrafiken på sikt, säger Daniel Olsson.
Men hinner man med en upphandling på så kort tid, så att det går en båt till försommaren 2020?
– Ja, vi hoppas det, säger Daniel Olsson.