Studenter

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Bemötandet var droppen” – Följ med till lägenheterna Miranda och Lowa flyttar ifrån och deras nya hem. Foto: Stefan Larsson/SVT

Miranda och Lowa flyttar till dyrare studentlägenheter: ”Bemötandet var droppen”

Uppdaterad
Publicerad

Alltifrån plastmattor med hack i och trasiga köksfläktar till svarta toaletter och en inomhustemperatur på 12 grader har fått studenterna Miranda och Lowa att flytta. Detta trots att de nu kommer betala 500 kronor mer i månaden.

Miranda och Lowa har bott ett halvår i sina studentlägenheter på Stenhammarsvägen vid Högskolan i Gävle. Efter att ha haft många klagomål utan att ha fått någon hjälp från hyresvärden, vill de inte längre bo kvar.

– Oavsett hur mycket jag städar så känns det inte fräscht, säger Miranda Seehuber.

Hade 12 grader inomhus

Nu flyttar de till de nyare studentlägenheterna på Kungsbäcksvägen.

– Att jag flyttar handlar mycket om läget också, säger Miranda.

I lägenheten Lowa Larsson flyttar ifrån hade hon 12 grader inomhus i våras, berättar hon.

– Jag ska kunna höja värmen på elementen, men de funkar inte, säger hon.

Hon kontaktade hyresvärden som sa att de varit där och åtgärdat problemet.

– Men de hade inte varit där, jag var hemma den dagen, säger Lowa Larsson.

Högre hyra: ”Värt det”

SVT Gävleborg har tidigare rapporterat om kritik mot att studentlägenheterna i Gävle är för dyra. Sveriges förenade studentföreningars gräns för vad som är en rimlig hyra är 30 procent av studiemedlet, vilket är 4 000 kronor för 12-månadershyra och 4 800 kronor för 10-månaders.

Miranda och Lowa kommer nu att betala 5900 kronor i månaden med 10-månaders hyra. Tidigare betalade de 4400 kronor med 12-månadershyra.

– Jag tycker att det är värt det, säger Miranda Seehuber.

Hyresvärden svarar

Hyresvärden K2A skriver till SVT Gävleborg:

– Vi följer upp alla felanmälningar och strävar alltid efter att hantera dem i tid. Är det något som har missats beklagar vi det. Hyresgästerna får gärna kontakta oss så vi vet vilket ärende det gäller och kan följa upp det med dem, skriver William Celsing, regionchef K2A och fortsätter.

– Det är viktigt för oss att hyresgästerna trivs, vilket vi mäter och följer upp regelbundet. När det gäller värmen i lägenheten så kan det justeras via våra centrala system, så vissa fel kan avhjälpas utan besök i lägenheten.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.