– Högst sannolikt kommer de större färjorna, till exempel Forsea, att inte finnas längre. Deras avtal kommer att löpa ut och staden kommer inte teckna nytt när vi har en fast förbindelse, säger Peter Danielsson.
Men det är inte klart om sundstunneln blir av. Just nu utreder den svenska och danska staten hur tunneln skulle kunna byggas – den rapporten blir troligtvis klar kring årsskiftet.
– Det är det första steget för att få staternas syn på möjligheterna. Därefter kommer det krävas ytterligare beslut från den danska och svenska regeringen för att gå vidare med projektet, säger Peter Danielsson.
Klassiska färjor kan försvinna
Om tunneln blir av kan en del av turabåtarna, det vill säga bil- och lastbilsfärjorna försvinna.
– Jag tror att vi kommer ha färjor kvar, men inte de stora som tar lastbilar och bilar – utan de mindre turabåtarna, likt Sundsbussarna, säger Peter Danielsson.
Bebyggelse vid påfartsområdet
Bland annat försvinner uppmarschområdet till färjorna, där fordon åker på och av färjorna.
– I stället kan vi bygga människovänliga miljöer, bostäder och kontor som kan skapa arbete.