I slutet av det här året ska svenska och danska staten presentera en strategisk analys om en ny fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör, HH-tunneln.
Utredningen har pågått i två år.
– Vi har tittat på två olika förslag: en väg- och tågtunnel, och enbart en vägtunnel under Öresund, säger Lennart Andersson, regional direktör på Trafikverk i region syd.
Användarna betalar
Utgångspunkten är att förbindelsen ska finansieras av användarna, alltså de som åker i vägtunneln.
Ett par andra möjliga förbindelser är också uppe till diskussion, men ligger utanför utredningen. Det handlar om en så kallad Öresundsmetro (mellan Köpenhamn och Malmö) och Landskronas förslag om Europaspåret.
– Vi har sneglat på det arbete som de (Landskrona stad) gjort med Europaspåret. Men vi har inte fått uppdraget att utreda det.
– För att ett sådant förslag ska bli slagkraftigt behövs någon på andra sidan Sundet som också står upp för frågan, säger Lennart Andersson.
Den danska transportministern Benny Engelbrecht har, i ett svar på en skriftlig fråga i Folketinget, avfärdat Europaspåret som alltför kostsamt.
Han skriver att nya tunnlar under centrala Köpenhamn, en ny underjordisk station under Tivoli och nya anslutande spår till Köpenhamns hovedbanegård skulle innebära ”ett större tvåsiffrigt miljardbelopp”.
Investeringen kommer knappast stå i proportion till vinsterna, enligt Engelbrecht.
Lägger ner – eller går vidare
När kan tunnlar under Sundet bli verklighet?
– Jag skulle gissa att projekteringen och tillståndsprocessen tar sex till sju år. Och sedan tar det ungefär lika många år att bygga. Så någon gång 2035, säger Lennart Andersson.