– Om man använder Platform24 som ett diagnosverktyg skjuter man sig i foten. Man måste vara medveten om begränsningarna, säger Henrik Kockum, som är chefläkare vid Region Jämtland Härjedalen.
Region Jämtland Härjedalen använde Platform24 i tjänsten Primärvården online på 1177. Enligt Henrik Kockum fanns det brister i hur regionen använde systemet.
När kvinnan med en pågående hjärtinfarkt satt hemma och fyllde i frågeformulerat på 1177 felbedömde Platform24 hennes besvär. En anledning bedöms vara att kvinnan även hade kronisk smärta sedan tidigare.
Ingen talade med patienten
Den sjuksköterska som bedömde kvinnans svar och även en läkare som sköterskan konsulterade, reagerade inte heller på Platform24:s bedömning.
Ingen pratade med kvinnan.
– Vad hade hänt om man lyft luren och ringt patienten? Patientens besvär kom inte fram. Man borde ha ringt henne, säger Henrik Kockum.
Regionen planerar att använda Platform24 igen, men med ett annat syfte.
– Det finns en övertro på att systemet kan hitta lägsta acceptabla vårdnivå, säger han.
Sjukvården har behov av att spara pengar och digitala verktyg är delvis tänkta att avlasta personalen och i många fall se till att patienter istället får så kallad ”egenvård”.
– Man ska vara försiktig med att lita på triageringar. Framför allt måste man sätta tröskeln lågt för en vårdkontakt, säger Henrik Kockum.
Bolaget förnekar produktfel
I ett mejl till SVT skriver Tobias Perdahl, vd för Platform 24, att: ”I genomsnitt har manuell triagering drygt 3 Lex Marior per 1 miljon triageringar. Platform24 har hanterat ca 8 miljoner automatiska triageringar sedan start och vi har inte haft en enda Lex Maria som orsakats av ett produktfel.”
Men händelsen i Jämtland lex Maria-anmäldes i juni 2022 som en missad hjärtinfarkt efter kontakt med vården via digitalt triageringssystem.
Ivo konstaterade i sin kritik att patienten erhöll en låg prioritet via Platform24.