Region Jämtland drog i handbromsen redan sommaren 2022. En kvinna med pågående hjärtinfarkt svarade på frågor i 1177 och Platform24 tolkade svaren som att hon inte var i behov av fysisk vård. Två dagar senare tog sig kvinnan till akuten där man konstaterade hjärtinfarkt. Foto: SVT

Jämtland stoppade Platform24: ”Måste vara medveten om begränsningarna”

Uppdaterad
Publicerad

Region Jämtland Härjedalen stoppade användningen av Platform24 sommaren 2022. Detta efter att systemet missat att en kvinna som sökt vård via 1177 hade en pågående hjärtinfarkt.

– Om man använder Platform24 som ett diagnosverktyg skjuter man sig i foten. Man måste vara medveten om begränsningarna, säger Henrik Kockum, som är chefläkare vid Region Jämtland Härjedalen.

Region Jämtland Härjedalen använde Platform24 i tjänsten Primärvården online på 1177. Enligt Henrik Kockum fanns det brister i hur regionen använde systemet.

Platform24

När kvinnan med en pågående hjärtinfarkt satt hemma och fyllde i frågeformulerat på 1177 felbedömde Platform24 hennes besvär. En anledning bedöms vara att kvinnan även hade kronisk smärta sedan tidigare.

Ingen talade med patienten

Den sjuksköterska som bedömde kvinnans svar och även en läkare som sköterskan konsulterade, reagerade inte heller på Platform24:s bedömning.

Ingen pratade med kvinnan.

– Vad hade hänt om man lyft luren och ringt patienten? Patientens besvär kom inte fram. Man borde ha ringt henne, säger Henrik Kockum.

Regionen planerar att använda Platform24 igen, men med ett annat syfte.

– Det finns en övertro på att systemet kan hitta lägsta acceptabla vårdnivå, säger han.

Sjukvården har behov av att spara pengar och digitala verktyg är delvis tänkta att avlasta personalen och i många fall se till att patienter istället får så kallad ”egenvård”.

– Man ska vara försiktig med att lita på triageringar. Framför allt måste man sätta tröskeln lågt för en vårdkontakt, säger Henrik Kockum.

Bolaget förnekar produktfel

I ett mejl till SVT skriver Tobias Perdahl, vd för Platform 24, att: ”I genomsnitt har manuell triagering drygt 3 Lex Marior per 1 miljon triageringar. Platform24 har hanterat ca 8 miljoner automatiska triageringar sedan start och vi har inte haft en enda Lex Maria som orsakats av ett produktfel.”

Men händelsen i Jämtland lex Maria-anmäldes i juni 2022 som en missad hjärtinfarkt efter kontakt med vården via digitalt triageringssystem.

Ivo konstaterade i sin kritik att patienten erhöll en låg prioritet via Platform24.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Platform24

Mer i ämnet