• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Caisa Abrahamsson (S), styrelseordförande Inlandsbanan Foto: SVT

Inlandsbanan vill låna till upprustning

Uppdaterad
Publicerad

Inlandsbanan avbryter samarbetet med det australiska investmentbanken Macquarie. Istället vänder sig bolaget till Europeiska Investeringsbanken.

Inlandsbanan är i stort behov av upprustning. Räls och sliprar behöver bytas längs den 130 mil långa banan. Men det kostar pengar. För knappt ett år sedan presenterades den australiska investeringbanken Macquarie som en samarbetspartner. Men nu har diskussionerna avbrutits:

– Vi har gemensam kommit överens om att avbryta avsiktförklaringen, vi stod lång från varandra, säger Caisa Abrahamsson (S) styrelseordförande i Inlandsbanan.

Inlandsbanan AB

Lyfts av Europeiska Investeringsbanken

Nu arbetar Inlandsbanan istället med en annan lösning: att låna pengar av Europeiska Investeringsbanken. I slutet av april fick Inlandsbanan besked om att deras projekt nu finns med i i EIC:s planer.

– Det här är idag ett projet på EIB:s hemsida, säger Peter Ekholm, vd på Inlandsbanan. I början på juni kommer deras järnvägsexpertis kommer hit i början på juni.

Regeringen måste besluta

Men för att investeringarna på mellan 7 och 10 miljarder ska gå att genomföra krävs att ägaren, staten motfinansierar. Där väntar Inlandsbanan på att regeringen ska ge Trafikverket i uppdrag att starta ett särskilt projekt tillsammans med Inlandsbanan.

– Får vi klartecken under 2018 så kan vi börja arbetet nästa sommar, säger Peter Ekholm.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Inlandsbanan AB

Mer i ämnet