Inlandsbanan är i stort behov av upprustning. Räls och sliprar behöver bytas längs den 130 mil långa banan. Men det kostar pengar. För knappt ett år sedan presenterades den australiska investeringbanken Macquarie som en samarbetspartner. Men nu har diskussionerna avbrutits:
– Vi har gemensam kommit överens om att avbryta avsiktförklaringen, vi stod lång från varandra, säger Caisa Abrahamsson (S) styrelseordförande i Inlandsbanan.
Lyfts av Europeiska Investeringsbanken
Nu arbetar Inlandsbanan istället med en annan lösning: att låna pengar av Europeiska Investeringsbanken. I slutet av april fick Inlandsbanan besked om att deras projekt nu finns med i i EIC:s planer.
– Det här är idag ett projet på EIB:s hemsida, säger Peter Ekholm, vd på Inlandsbanan. I början på juni kommer deras järnvägsexpertis kommer hit i början på juni.
Regeringen måste besluta
Men för att investeringarna på mellan 7 och 10 miljarder ska gå att genomföra krävs att ägaren, staten motfinansierar. Där väntar Inlandsbanan på att regeringen ska ge Trafikverket i uppdrag att starta ett särskilt projekt tillsammans med Inlandsbanan.
– Får vi klartecken under 2018 så kan vi börja arbetet nästa sommar, säger Peter Ekholm.