Drygt 50 mil sades det dels på återförsäljaren, Volkswagens hemsida. Likadant sade säljaren när Christian skrev på avtalet för sin bil för två år sedan. De flesta dagarna om året går den bara 26 mil på en laddning menar han.
– Jag tycker det läggs ett för stort ansvar på konsumenten när det kommer till att ta reda på allt som spelar in i bilarnas räckvidd, säger Christian Englén.
I klippet ovan berättar Christian Englén om vad han ser som missvisande marknadsföring.
Bestäms av EU-standard
Alla bilar marknadsförs med en maximal räckvidd. Detta förklaras med att alla förare är olika och att alla biltillverkare behöver en standard att förhålla sig till.
– Det är en branschstandard för att alla biltillverkare ska ha samma förutsättningar, säger Volkswagens kommunikationschef Marcus Thomasfolk.
Hör mer i klippet:
Så mäts räckvidden
Sedan 2018 ska alla biltillverkare informera om en elbils energiförbrukning och räckvidd enligt en EU-standardiserad körcykel kallat WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure). Denna körcykel ersätter den äldre NEDC (New European Drive Cycle) och sträcker sig över en längre sträcka med högre hastigheter, fler accelerationer och fler inbromsningar. I körcykeln tas det också hänsyn till exempelvis bilens vikt, aerodynamik och energiförbrukning.
En WLTP körcykel varar i 30 minuter över en sträcka på 23,25 km. Medelhastigheten i denna körcykel är 46,5 km/h med en högsta hastighet på 131 km/h. Under 13 procent av körning står bilen still, under resterande tid ska fordonet köras sådant att man använder 7 kW motoreffekt som medel och 47 kW motoreffekt som max. En WLTP körcykel är alltså styrd in i minsta detalj och knappast jämförbar med hur gemene man kör sin elbil. Det är just därför som man i många fall inte kommer upp i den räckvidd som biltillverkaren har specificerat för bilen.
Källa: Branschorganisationen Mobility Sweden