I klippet får du höra hur det kommer att vara att åka de nya Krösatågen som sätts i drift om några år. Foto: Trafikverket

Så kommer det att vara att åka i framtidens Krösatåg

Publicerad

Under år 2023 kommer Jönköpings länstrafik att ta nya och större Krösatåg i drift. De nya eltågen rymmer fler passagerare och ska enligt regionpolitikern Leif Andersson (C) vara mer driftsäkra än de gamla.

Om några år kommer nio nya eltåg att levereras som ersätter tio av dagens eltåg. Men även antalet tåg då minskas kommer de nya tågen sammantaget kunna ta fler passagerare eftersom de är längre.

– De nya tågen har högre driftsäkerhet, säger Leif Andersson när SVT möter honom i Nässjö där en ny tågdepå föreslås bygga

Leif Andersson (C) är vice ordförande i nämnden för trafik, infrastruktur och miljö på Region Jönköpings län. Foto: Johannes Tolf/SVT

s.

De nya tågen behöver en ny större depå för att underhållas och under tisdagen ska förslaget upp i regionfullmäktige.

Befintliga tåg var gamla när de köptes

Carl-Johan Sjöberg, trafikdirektör på Jönköpings länstrafik, uppger i ett pressmeddelande från Region Jönköpings län att dagens eltåg var cirka 20 år gamla redan när de införskaffades och att det blir ett stort lyft med de nya.

På sikt blir det aktuellt med utbyte till fler eltåg i takt med att järnvägsnätet blir allt mer elektrifierat.

– Detta är en jättestor satsning, helt enligt vår regionala utvecklingsstrategi, där vi säkrar tågtrafiken långsiktigt, säger Sjöberg.

I klippet hör du Leif Andersson berätta om hur det som passagerare kommer att vara att åka med de nya tågen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.