Regionrådet Samuel Godrén (SD) tycker att förslaget om en ny tågdepå i Nässjö har hastats fram och att ett resultat av detta är en fördyring av projektet.
– Byggtiden är extremt pressad vilket gör investeringen orimligt dyr, säger han.
Moderaternas regionråd Dan Sylvebo är också starkt kritisk.
– Vi förstår att det behövs en ny depå men inte till vilket pris som helst. För något år sedan pratades det om en kostnad på mellan 350 – 450 miljoner kronor och nu är siffran 722 miljoner kronor. Dessutom vill koalitionen belåna projektet vilket innebär en spekulation med skattebetalarnas pengar, säger han.
Stå färdig 2023
Enligt förslaget ska den nya tågdepån stå färdig 2023, lagom till att de nya Krösatågen ska levereras. De nya tågen kräver en större anläggning för att man ska kunna sköta underhållet.
Men Samuel Godrén säger att SD kommer att rösta mot förslaget.
– Vi yrkar att ärendet återremitteras och att byggnation, ägande och drift av tågdepån istället erbjuds en extern aktör utifrån en kontraktstid för underhållet av tågen.
Pressa priset
Men om förslaget inte går igenom i fullmäktige och det återremitteras. Finns det då inte en risk att hela projektet försenas kraftigt och att de nya tågen som ska vara i drift 2023 kommer att stå oanvända?
– Jo, det kan bli den effekten, men vi anser att det är bättre att trafikera de här linjerna med direktbussar under tiden. Det skulle dessutom bli billigare. Jag tror att det kanske tar ett år extra om vi får som vi vill, men det skulle spara pengar.
Samuel Godrén tror emellertid inte att SD:s hållning i frågan kommer att få majoritet i fullmäktige.
I klippet nedan får du se regionrådet Marcus Eksdahl (S) visa platsen där tågdepån är tänkt att byggas.