Trafikverket ska ta fram en järnvägsplan för en ny järnvägsstation i Kiruna. Därefter beslutas var den nya stationen ska placeras
Det finns tre alternativ.
1) Behålla stationen i befintligt läge.
2) Placera stationen vid nya centrum eller i anslutning till flygplatsen
3) Yttre alternativ strax norr respektive söder om Kiruna
Kirunas kommunledning anser att bara alternativ två är acceptabelt och argumentet är att Kiruna har haft en centrumnära station innan gruvans utbredning och ska ersättas av LKAB med en centrumnära station, även om detta innebär att man måste bygga en mil järnväg till miljardkostnader.
Inte godkänna detaljplan
Kommunledningen har deklarerat att man inte kommer att godkänna detaljplaner som möjliggöra fortsatt gruvbrytning innan man får bindande löften om detta. Att Trafikverket nu ska inleda en utredning förändrar inte hållningen.
– Nej, egentligen inte. Som jag ser det är den enda vägen framåt att regeringen kliver fram och stryker de alternativ som vi ser inte ser som acceptabla, säger kommunalrådet Gunnar Selberg (C).
Till saken hör att LKAB:s vd tidigare har sagt till NSD han inte betraktas den nuvarande stationen som provisorisk.
LKAB finansierar
Nu är LKAB trots allt med och finansierar den nya utredningen.
Stefan Hämäläinen, LKAB:s direktör för samhällsomvandlingar, säger i ett pressmeddelande:
– LKAB har ansvaret för att ersätta den tillfälliga järnvägsstationen i Kiruna med en permanent station, och vi ser det som en del i det ansvaret att finansiera utredningarna. Eftersom det är Trafikverket som äger frågan om järnvägsinfrastruktur ser vi positivt på att frågan om placering nu utreds.
Processen kommer dock att ta tid. För att kunna besluta om var järnvägsstationen ska placeras måste en järnvägsplan tas fram. Det tar enligt Trafikverket ungefär två år efter att en järnvägsplan har startat till att placeringen avgörs.