SVT:s reporter Malin Gotlin sitter i förarsätet av en bil och håller i ratten med båda händerna. I bakgrunden syns en del av bilens interiör samt en utsikt genom fönstret, där natur och en väg kan anas.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Piska i form av lägre hastigheter och högre parkeringsavgifter – se SVT:s reporter kortfattat förklara några av de mål som Örebro kommuns trafikstrategi siktar mot. Foto: SVT

Detta är Örebros strategi för trafik – nya bostäder centralt och gångavstånd till det mesta

Publicerad

Örebro ska bli en tätare stad där det är naturligt att ta cykeln eller gå. Som innerstadsbo ska man helst inte ens vilja använda bilen – och än mindre äga en.

Starta klippet för att få grepp om några av grundstenarna i strategin

Trafikstrategins viktigaste mål är att fler ska gå, cykla eller åka kollektivt. Men för att nå dit behöver fler bo centralt, så att de enkelt når det mesta de behöver i vardagen.

– En stor andel har under fem kilometer mellan bostad och arbete eller skola, så det borde finnas potential för en förändring, säger Andreas Ahlstam, enhetschef på miljö- och stadsbyggnadsförvaltningen.

Tystare och barnvänligare stad

Några delmål är att minska bullret och plantera fler träd och buskar, som ska ge både skugga och ta upp regnvatten vid skyfall. Det ska också bli tryggare för barn att ta sig fram i centrala stan.

Med färre bilar, lägre hastighet och fler elbilar väntas innerstan bli både tystare och säkrare.

– Idag blir barn ofta skjutsade och deras rörelseområde där de får vistas fritt har minskat. En förhoppning är att det blir en tryggare miljö för barn i framtiden, säger Andreas Ahlstam.

Krävs samarbete

För att lyckas med förändringen ska även kommunens helägda bolag arbeta mot målen. Kommunen vill också få med andra på tåget.

– Det är så klart jätteviktigt. Arbetsgivare kan påverka sina anställda och få friskare medarbetare tillbaka, och fastighetsägare är en viktig samarbetspartner för oss, säger Andreas Ahlstam.

Fotnot: Örebro kommuns nya trafikstrategi är sammanlänkad med översiktsplanen och kommunens plan för hållbar utveckling och sträcker sig till 2040.

Foto: SVT/grafik

Trafiken Örebro kommun – nuläge och mål

2023

Innerstaden: 78 000 invånare

Andelen resor med gång, cykel eller kollektivtrafik var 61 procent.

Andelen resor med bil var 39 procent.

Ytterstaden: 52 000 invånare

Andelen resor med gång, cykel eller kollektivtrafik var 52 procent.

Andelen resor med bil var 48 procent.

Landsbygden: 28 000 invånare

Andelen resor med gång, cykel eller kollektivtrafik var 26 procent.

Andelen resor med bil var 74 procent.

2040

Innerstaden: ca 87 000

Målet är att andelen resor med gång, cykel eller kollektivtrafik ökat med nio procent och landar på 70 procent.

Målet för andelen resor med bil är att det ska ha sjunkit till 30 procent.

Ytterstaden: ca 56 000 invånare

Målet är att andelen resor med gång, cykel eller kollektivtrafik landar på 60 procent.

Målet för andelen resor med bil är 40 procent.

Landsbygden: ca 32 000 invånare

Målet är att andelen resor med gång, cykel eller kollektivtrafik ökat med fyra procent och hamnar på 30 procent.

Målet för andelen resor med bil är att det landar på 70 procent.

*Det totala målet för hela kommunen är att fördelningen ska vara 60 procent gång, cykel eller kollektivtrafik och 40 procent bil.

Källa: Örebro kommuns trafikstrategi

Fyra cyklister färdas längs en cykelväg i en stadsmiljö i Örebro, med en person som cyklar i en jacka med texten ”svt”. Omkring dem syns träd, vägskyltar och bilar på en närliggande väg.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Starta klippet för att höra enhetschefen Andreas Ahlstam berätta mer om varför fler behöver välja bort bilen i framtiden. Foto: SVT

Ny trafikstrategi i Örebro

Tack för alla synpunkter som redan kommit in! Fortsätt gärna kommentera, chatten är öppen under dagen.
Vi kommer att fortsätta belysa trafikfrågan i Örebro.

Pinnat inlägg

• Vad skulle få dig att välja att gå eller cykla istället för att köra bil?

• Hade du kunnat tänka dig att sälja bilen och gå med i bilpool?

• Vad tror du krävs av Örebro för att uppnå målet om större andel fotgängare och cyklister?

Skriv en kommentar och berätta!

Jones • Örebro behöver vara tillmötesgående för alla. Om jag vill ha en promenad så tar jag en. Har jag en tid och passa blir det bilen. Cykel kommer jag inte skaffa någon för dom blir alltid stulna för eller senare. Det ska ta max 15min att ta sig dit man ska oavsett vilket färdmedel. Och man väljer utefter det.

Tom • Uppskattar inte alls nya strategin. Om man på något sätt är beroende av bil p.g.a. jobb eller bor på landet så blir man straffad av de avsmalade vägarna, brist på parkeringar och tungt fokus på gångbanor, cykelbanor & kollektivtrafik.

Man bör snarare bredda vägarna där det går i stan till 3 fält, iförd att smalna av till 1.

Den här trafikstrategin gynnar endast de som från början har gång/cykelavstånd eller nära till kollektivt alternativ.

Alltså, om man har hela sitt liv inne i stan så går det bra, men om man är beroende av bil så straffas man, trots att går att bygga till både bilister och icke bilisters fördel.

Johan • Bra. Klimatförändringarna tvingar oss att resa mer hållbart! Bra att prioritera bilen mindre då.

Conny • För ett år sedan påpekade jag att hindret i bussgatan mellen Ladugårdsängen och södra Ladugådsängen inte fungerade. Många biltrafikanter kör den vägen. Har fått svaret från kommunen att det är under utredning. Mycket barn, cyklister och gående finns i närhet.

Carl • Fattar inte varför man behöver 5 meter i bredd för gågata på Engelbrektsgatan?

E • Kom till Örebro och blev varnad för cykeltjuvar, vips så vart min borta! Blir inget cykleri här. Tar bussen men det är prisigt, trots studentrabatt. Hoppas att Örebro röjer bort snön i vinter så en kan gå, annars blir det nog att jag tittar på lösning med bil…

Juha • Dubbelfilig avfart mot Karlskoga från örebro..!

Wyrmhand • Jag handlar på nätet så jag slipper åka in i centrum.

Maria • Som boende i stan så vet jag att man behöver ju även ha sin bil nära för att kunna ha ett liv utanför stadskärnan. Åka till släkt mm. Att köra hem en eftermiddag är redan nu svårt och om det skulle bli svårare skulle det bli mindre attraktivt att bo centralt

Leffe • De individer som kör tex. Landbotorpsallén och Boskärsgatan har hål i huvudet. ska det. vara så svårt att hålla hastigheten,
Står 2 st skyltar 30 km uppe i korset
Landbotorpsallén .
Det är klart kan man inte läsa ska man inte åka bil.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.