Trafikstrategins viktigaste mål är att fler ska gå, cykla eller åka kollektivt. Men för att nå dit behöver fler bo centralt, så att de enkelt når det mesta de behöver i vardagen.
– En stor andel har under fem kilometer mellan bostad och arbete eller skola, så det borde finnas potential för en förändring, säger Andreas Ahlstam, enhetschef på miljö- och stadsbyggnadsförvaltningen.
Tystare och barnvänligare stad
Några delmål är att minska bullret och plantera fler träd och buskar, som ska ge både skugga och ta upp regnvatten vid skyfall. Det ska också bli tryggare för barn att ta sig fram i centrala stan.
Med färre bilar, lägre hastighet och fler elbilar väntas innerstan bli både tystare och säkrare.
– Idag blir barn ofta skjutsade och deras rörelseområde där de får vistas fritt har minskat. En förhoppning är att det blir en tryggare miljö för barn i framtiden, säger Andreas Ahlstam.
Krävs samarbete
För att lyckas med förändringen ska även kommunens helägda bolag arbeta mot målen. Kommunen vill också få med andra på tåget.
– Det är så klart jätteviktigt. Arbetsgivare kan påverka sina anställda och få friskare medarbetare tillbaka, och fastighetsägare är en viktig samarbetspartner för oss, säger Andreas Ahlstam.
Fotnot: Örebro kommuns nya trafikstrategi är sammanlänkad med översiktsplanen och kommunens plan för hållbar utveckling och sträcker sig till 2040.
Trafiken Örebro kommun – nuläge och mål
2023
Innerstaden: 78 000 invånare
Andelen resor med gång, cykel eller kollektivtrafik var 61 procent.
Andelen resor med bil var 39 procent.
Ytterstaden: 52 000 invånare
Andelen resor med gång, cykel eller kollektivtrafik var 52 procent.
Andelen resor med bil var 48 procent.
Landsbygden: 28 000 invånare
Andelen resor med gång, cykel eller kollektivtrafik var 26 procent.
Andelen resor med bil var 74 procent.
2040
Innerstaden: ca 87 000
Målet är att andelen resor med gång, cykel eller kollektivtrafik ökat med nio procent och landar på 70 procent.
Målet för andelen resor med bil är att det ska ha sjunkit till 30 procent.
Ytterstaden: ca 56 000 invånare
Målet är att andelen resor med gång, cykel eller kollektivtrafik landar på 60 procent.
Målet för andelen resor med bil är 40 procent.
Landsbygden: ca 32 000 invånare
Målet är att andelen resor med gång, cykel eller kollektivtrafik ökat med fyra procent och hamnar på 30 procent.
Målet för andelen resor med bil är att det landar på 70 procent.
*Det totala målet för hela kommunen är att fördelningen ska vara 60 procent gång, cykel eller kollektivtrafik och 40 procent bil.
Källa: Örebro kommuns trafikstrategi
Ny trafikstrategi i Örebro
SR • Bor du 5-6 km från centrum så är cykel och buss för många rimligt. Lite längre ut börjar det bli svårt. Framförallt för bar familjer med hämtning och lämning.
Något poitker glömmer är tiden, tiden är det som är viktigt för oss. Vi lägger så mycket tid på arbete och ta oss till och från arbete så att välja kollektivtraffik och förlorade ytterligare 1-2 timmar per dag är inte rimligt.
Lisa • Jag cyklar överallt för att det är för omständigt med bil så på sätt och vis fungerar väl strategin. Hade åkt mer buss på vintertid om det hade varit mer förmånliga priser. Nackdelen är att personer som måste använda bil kommer få det jobbigare och behöva välja bort tex cityhandel för Marieberg (som många redan gör) vilket är något politiker inte vill egentligen?
Jonas • Örebro är segregerat av åar och järnväg! Västra Örebro är som en annan stad. Nu delar även Rudbecksgatan av stan, tack vare att de nya bussarna ska ha ständigt grönt. Att korsa innebär lång väntan. Även i övrigt är stan byggd för biltrafik. Särskilt i nybyggda områden saknas ofta vägar för cyklister. Många bilister bryr sig enbart om bilvägar och parkeringar. Många cykelvägar är sedan länge mörklagda av trasiga gatljus, eller har trasiga vägar såsom Nygatan. De senaste årens minskade skatteintäkter till infrastrukturen syns verkligen!
Jasif • Jag tycker det är olyckligt att man grupperar ihop kollektivtrafiken med gång och cyklande. Det skulle ju kunna vara så att t.ex cyklandet har ökat, men bussåkandet har minskat. Det riktiga målet borde ju självklart vara att befolkningen antingen ska cykla eller gå. Men då går man ju miste om vinster från hutlösa biljettpriser, så därför vill man nog att folk ska åka buss antar jag?
Vulkan • Som vanligt så finns det en viss skillnad mellan inresande och boende i stan och hur man tänker när man planerar. Men det är ju så att den här strategin inte strävar efter att paja för bilen utan skapa attraktiva miljöer i stan även för cyklister och gående! Bilen kommer fortfarande att komma fram. Mycket bra Örebro kommun hoppas genomförandet blir lika bra som visionen.
Optimst • Jag undrar hur ni som klagar så förskräckligt på detta tänkt lösa det trafikkaos som kommer uppstå om bilar ska uppmuntras med stora motorvägar rakt genom stan och torgen omgjorda till parkeringsplatser? Jag hör bara att det här är en urdålig idé från majoriteten i kommentarerna men kom med en annan lösning än att öka gång och cykel som både leder till mindre energiförbrukning=klimatpåverkan och trafikkaos.
Cykelpelle • Jag cyklar året om, och välkomnar förslaget. Det behövs mer sammanhängande cykelbanor, med tydliga linjer, eller kanter. Blanda helst inte ihop cyklister och gångare, om det går. Gångare tenderar att sväva ut i cykelbanan utan att själva märka det.
Buss är väl ett alternativ för barn och gamla, men det är alldeldes för dyrt. Det ska aldrig någonsin vara kostnaden som avgör att man avstår från att åka buss. Det är lite väl mycket bussar på järntorget dock, det kan vara lite läskigt om man ska cykla mellan 10 bussar. Lägg gärna knutpunkten längre ifrån centrum, typ som konserthuset var förut eller något.
Är man för lat för att gå eller cykla, finns ju faktiskt elcyklar. Det är många lite halvt överviktiga som har valt det. Positivt om dom gick från bilen! Negativt om dom bytte bort den vanliga cykeln mot en elcykel :(